آشنایی با باشگاه مشتریان و تاثیر آن در سئو سایت
سئو راهی برای جذب کاربران وب به سوی سایت شماست. راههای مختلفی نیز برای بهبود رتبه در پروژه های سئو در مشهد شما وجود دارد که یکی از آنها، راهاندازی باشگاه مشتریان موفق است. هدف این مقاله، آشنایی با باشگاه مشتریان و تاثیر آن در سئو سایت است. همراه ما تا انتهای این مقاله باشید.
باشگاه مشتریان چیست؟
مشتری مهمترین بخش یک وبسایت است زیرا هیچ کسبوکاری نمیتواند بدون مشتری دوام داشته باشد. درگذر زمان صاحبان سایت و کسبوکارها به این موضوع فکر کردند که چگونه میتوانند مشتریهای خود را حفظ کنند و نتیجه آن، ساخت باشگاه مشتریان بود.
بیشتر بخوانید: به منظور دسترسی به تعرفههای طراحی سایت در مشهد و همچنین لیست خدمات پارس وب در حوزه را بیشتر بدانید.
باشگاه مشتریان مکانی است که در آن با ارائه کارت اشتراک و خدمات ویژه سعی میشود که مشتری را ماندگاری کند. باشگاه مشتری با ارائه تشویقهای متعدد در تلاش است تا مشتری را به خرید بیشتر ترغیب کند مثلا مقدار تخفیف را برای او افزایش دهد یا حس قدردانی به او بدهد تا هنگام نیاز مجدد به خرید محصول، به سوی خرید دوباره سوق داده شود.
باشگاه مشتری سعی میکند تا رابطه معناداری را با کاربران و خریداران سایت برقرار کند. طبق تحقیقات، افراد علاقمند به یک برند، عضو باشگاه مشتریان آن میشوند و بیشتر آنها، حتی در صورت یافتن کالای ارزانتر، دوباره به خرید از همان برند رو خواهند آورد.
باشگاه مشتری فقط به معنای دادن تخفیف به مشتری نیست. گاهی دسترسی سریعتر به محصول، دادن خدمات بهتر، ارائه سفارشیسازی و… میتواند حس متمایز بودن را به مشتریان القا کرده و همین موضوع آنها را به سمت خرید بیشتر سوق دهد.
چرا باشگاه مشتریان مهم است؟
با گذر زمان، شرکتها به اهمیت بالای حفظ مشتری پی بردند زیرا با افزایش رقابت بین آنها برای فروش محصولات مشابه، هزینه جذب مشتری جدید چند برابر هزینه حفظ مشتری کنونی است. اگرچه در دنیای بازاریابی جذب مخاطب جدید مهم است اما حفظ مشتریان موجود اهمیت بیشتری دارد.
کیفیت همواره حرف اول را در حفظ مشتری میزد؛ البته باشگاه مشتریان برای تشویق بیشتر مشتریان به خرید مجدد طراحی شده تا ضمن توجه به جایگاه مشتری، حفظ ارزش و اعتبار آن، از حضورش قدردانی شده و رابطهای سودآور بین دو طرف به وجود آورد.
مطالعات نشان داده است که اگر در حفظ مشتری 5 درصد بهتر عمل کنید، سودآوری مجموعه شما میتواند 25 تا 100 درصد افزایش یابد.
مزایا و معایب باشگاه مشتریان
هر کاری را بخواهید انجام دهید، قطعا سود و زیانهایی را با خود به همراه دارد، بهتر است پیش از راهانداری باشگاه مشتریان با این موارد آشنا شوید.
مزایای باشگاه مشتریان
بهتر است ابتدا با مزیتها و خوبیهایی که باشگاه مشتریان برای شما به همراه دارد، آشنا شوید
- حفظ مشتری
- جمعآوری دادههای مشتری برای آگاهی از روند فعالیت آنها جهت تحلیل و ایجاد استراتژی محتوا و بازاریابی جدید
- افزایش میزان خرید مشتری
- آگاهی یافتن از مشتریانی که سودی برای کسبوکار شما ندارند
- بهبود تعامل و ارتباط با مشتری
معایب باشگاه مشتریان
با وجود همه جنبههای مثبتی که باشگاه مشتریان دارد، معایبی را با خود همراه داشته که بهتر است درباره آنها بدانید
- بررسی رفتار مشتریان برای تفکیک مشتری وفادار از افرادی که صرفا خرید خود را از شما انجام میدهند، سخت است.
- تخفیفها از سودآوری شما میکاهند و تاثیر زیادی روی آن دارند؛ بنابراین اگر تخفیف شما آنقدر روی افزایش فروش موثر است که تعداد زیاد فروش، کاهش سودآوری را جبران کند، کار درست و مناسبی است.
- اشباع بودن بازار، کار را برای ایجاد یک باشگاه مشتری متفاوت که آن را در ذهن مخاطب ماندگار کند، سخت میکند.
با انواع باشگاه مشتریان آشنا شوید
حال که با باشگاه مشتریان آشنا شدید، بهتر است انواع آن را با توجه به ویژگی، مزایا و معایبش بشناسید.
باشگاه مشتریان با معیار سیستم امتیازدهی
در این روش، به افراد با توجه به اقدامات و خریدهایی که انجام دادهاند، امتیاز میدهند و آنها با توجه به امتیازی که دریافت کردهاند، میتوانند از تخفیفهایی که درنظر گرفته شده، استفاده کنند.
بهتر است استراتژی امتیازدهی مناسبی داشته باشید تا این روش برای مشتری، ارزش انجام دادن را داشته باشد؛ از طرفی، برای مشتریان قابل فهم و یادگیری بوده تا بدانند که باید چه کاری را انجام دهند.
باشگاه مشتریان با روش دستهبندی آنها با توجه به میزان خریدهایشان
میتوانید مشتریان را با توجه به میزان خریدشان طبقهبندی کنید. با افزایش میزان خرید، مزایای دریافتی بیشتر شود. این روش در کنار یک استراتژی برای اهدای مزایا بدون وابستگی به هزینهها ارزشمند است.
باشگاه مشتریان پولی
در این حالت شما مزایای بیشتری را به افراد عضو باشگاه میپردازید. نمونه موفق آن را میتوان دیجی پلاس نامید که با خرید آن مزایایی را به دست میآورد مثل ارسال سریعتر، 4 ارسال رایگان، فرصت بیشتر برای مرجوعی کالا، اشتراک رایگان فیدیبو پلاس، تخفیف ویژه برای گروهی از محصولات. شما میتوانید از روشهای انجام شده کسبوکارهای موفق ایده بگیرید.
باشگاه مشتریان برای بازگشت وجه
اگر میخواهید شخصی را تشویق به خرید مجدد کنید، بخشی از هزینه سفارش او را به کیف پول اعتباریاش برگردانید. او میتواند با همان مبلغ یا افزایش آن، کالا یا خدمتی را از شما خریداری کند.
چه نکاتی را باید در راهاندازی باشگاه مشتریان مدنظر قرار داد؟
صرفا با راهاندازی باشگاه مشتریان، شما سود نمیکنید بلکه باید این باشگاه به درستی راهاندازی و اجرا شود تا تاثیرگذار باشد. ما در ادامه نکاتی را در این زمینه مطرح کردهایم
- سادگی: افراد باید بتوانند به سادگی فرایند عضویت در باشگاه را انجام دهند. نحوه دریافت امتیاز نیز باید ساده و مشخص باشد.
- تبلیغ: شما باید به مشتریان خود درباره راهاندازی باشگاه مشتریان اطلاع دهید زیرا تا زمانیکه ندانند باشگاهی وجود دارد، در آن ثبت نام نمیکنند. به اشترکگذاری ویژگیهایی که باشگاه مشتریان شما دارد، به روشی خلاقانه در شبکههای اجتماعی موثر و مفید است.
- بهبود خدمات: شما به اطلاعات مشتری دسترسی دارید و میتوانید با تحلیل آن، خدماتتان را بهتر کنید.
- ارائه پاداش به مشتری با روشهای مختلف: با توجه به ترجیح مشتری از ایمیل، پیامک، اطلاعیه و… برای ارائه پاداش استفاده کنید.
- میزان موفقیت خود را ارزیابی کنید: با شاخصهای ارزیابی عملکرد، میزان موثر بودن کار خود را بررسی کنید تا درگذر زمان به سمت بهتر کردن آن پیش بروید.
سخن پایانی
شما برای کسبوکار خود باید از طریق سئو، کاربران جدید را به سایت وارد کنید. اطلاعات مفید و ارزشمند را در اختیار او قرار دهید تا برای خرید محصول ترغیب شود. حال برای افزایش احتمال خرید مجدد مشتری به باشگاه مشتریان نیاز دارید. ما در این مقاله سعی کردیم تا نکات ضروری مرتبط با باشگاه مشتریان را در اختیار شما قرار دهیم. اگر سوالی دارید، از ما بپرسید.
منبع مقاله: آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب