بهترین فیلم های آلمانی (12 فیلم برتر ساخت کشور آلمان)
بهترین فیلم های آلمانی در تاریخ سینما جایگاه ویژهای دارند و برخی از این آثار حتی بهعنوان مهمترین فیلمهای قرن بیستم شناخته میشوند. آلمان با وجود داشتن یکی از اولین سالنهای سینما در سال 1895 و عصر طلایی فیلمسازی پیشاز جنگهای جهانی، همچنان به تولید آثار مهم سینمایی و تلویزیونی ادامه میدهد.
اگرچه بعد از جنگ جهانی دوم، دوران شکوه سینمای آلمان کمرنگ شد، اما با تلاشهای جدید در دهه 60 و شکلگیری سینمای نوین در این کشور، شاهد بازگشت قدرتمند آن به عرصه هنر بودیم. فیلمسازان این دوران توانستند با تولید فیلمهای برجسته، دوباره توجه جهانیان را جلب کنند.
علاوهبر بهترین سریال های آلمانی که در سالهای اخیر محبوبیت زیادی پیدا کردهاند، درکنار، آثار سینمایی این کشور همچنان الهامبخش فیلمسازان بینالمللی هستند و جایگاه خود را در میان بهترینهای جهان حفظ کردهاند.
ما در این مقاله، قصد داریم برخی از شناختهشدهترین آثار آلمانی را به شما معرفی کنیم تا با بهترینهای سینمای این کشور آشنا شوید. برخی از آثار قرار گرفته در این فهرست، حتی توانستهاند بهعنوان یکی از بهترین فیلم های جهان شناخته شوند که دیدنشان ارزش بالایی دارد.
فیلم آتشین – Roter Himmel
- سال اکران: 2023
- ژانر: درام
- کارگردان: کریستین پتزولد
- بازیگران: توماس اسکوبرت، پائولا بیر، لانگستون یبل و انو تربز
- امتیاز در ای ام دی بی: 7.1
- امتیاز در راتن تومیتوز: 63 %
داستان این فیلم سینمایی آلمانی روی چهار نفر متمرکز است که در خانه تعطیلات خود در نزدیکی دریای بالتیک به دام آتشسوزیهای کنترلنشده جنگل میافتند. این فیلم در هفتاد و سومین جشنواره بینالمللی فیلم برلین به نمایش درآمد و جایزه بزرگ هیئت داوران خرس نقرهای را از آن خود کرد.
ساختار روایی “آتشین” در تابستانی گرم و خشک در یک خانه تعطیلات در نزدیکی اهرنشوپ، در کنار دریای بالتیک، اتفاق میافتد. چهار جوان در این خانه با هم ملاقات میکنند و به تدریج با آتشسوزی جنگلی محاصره میشوند که در حال نزدیک شدن است. این بحران طبیعی آنها را به هم نزدیکتر میکند و احساساتی قوی مانند عشق بر روابط آنها چیره میشود.
در این شرایط بحرانی، شخصیتها در مواجهه با خطر و امواج احساسات خود، به عمق روابط انسانی و پیچیدگیهای آن پی میبرند. تعاملات بین این چهار نفر و تحولاتی که در روابطشان رخ میدهد، به خوبی توسط بازیگران به تصویر کشیده شده است. این اجراها به تماشاگران کمک میکنند تا با شخصیتها همدلی کنند و به عمق احساسات و تجربههای آنها پی ببرند.
کارگردانی کریستین پتزولد در این اثر به خوبی توانسته است حس تعلیق و تنش را به تصویر بکشد. او با استفاده از مناظر طبیعی و فضای بسته خانه تعطیلات، یک فضای دلهرهآور و درعینحال احساسی ایجاد میکند. پتزولد، با دقت به جزئیات و استفاده از بازیگران توانمند، داستانی را به تصویر میکشد که تماشاگران را به فکر فرو میبرد و احساساتشان را قلقلک میدهد.
فیلم سالن معلمان – The Teachers’ Lounge
- سال اکران: 2023
- ژانر: درام
- کارگردان: ایلکر چاتاک
- بازیگران: لیونی بنش، لئونارد استتنیش و اوا لوباو
- امتیاز در ای ام دی بی: 7.5
- امتیاز در راتن تومیتوز: 79 %
سالن معلمان به عنوان یکی از بهترین فیلم های آلمانی در دهه اخیر، داستان معلمی بهنام کارلا نواک را روایت میکند که در تلاش است تا مجموعهای از سرقتها را در مدرسه خود حل کند. کارگردان و نویسنده این اثر، ایلکر چاتاک، با همکاری یوهانس دانکر، سناریوی پیچیدهای را به تصویر میکشد که به بررسی چالشها و پیچیدگیهای نظام آموزشی و ایدهآلهای فردی میپردازد.
داستان فیلم حول کارلا نواک (با بازی لئونی بنش) میچرخد، که بهعنوان یک معلم ایدئالگرا تصمیم میگیرد تا جزئیات سرقتهایی که در مدرسه رخ داده است را کشف کند. این تصمیم او را در تقابل مستقیم با سیستم مدرسه قرار میدهد و مجبورش میکند تا میان تصمیمات شخصی خود و فشارهای سیستماتیک تعادل برقرار کند. کارلا با تعهد و اراده قوی، به دنبال حقیقت میرود؛ اما با عواقب پیشبینی نشدهای مواجه میشود که تهدیدی برای او به شمار میآیند.
بازی بازیگران این فیلم، بهویژه لئونی بنش در نقش کارلا نواک، بسیار تاثیرگذار است. بنش با اجرای قوی و باورپذیر خود، عمق و پیچیدگی شخصیت کارلا را بهخوبی به تصویر میکشد. دیگر بازیگران از جمله لئونارد استتنیش و اوا لوباو نیز با بازیهای بینظیر خود، به غنای داستان و ایجاد فضای دراماتیک کمک کردهاند.
بهطورکلی، ایلکر چاتاک در این فیلم با استفاده از پتانسیل بالای خود در کارگردانی و تمرکز بر جزئیات، فضای مدرسه و تنشهای موجود در آن را به خوبی بازسازی میکند. چاتاک با ایجاد صحنههای تنشزا و استفاده از موسیقی و نورپردازی مناسب، فضاسازی خوبی را ایجاد کرده است که ارزش دیدن این فیلم را بالاتر میبرد.
فیلم تونی اردمن – Toni Erdmann
- سال اکران: 2016
- ژانر: کمدی، درام
- کارگردان: مارن آد
- بازیگران: ساندرا هولر
- امتیاز در ای ام دی بی: 7.3
- امتیاز در راتن تومیتوز: 95%
“Toni Erdmann” که در میان بهترین فیلم های کمدی خارجی قرار دارد برای اولینبار در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و کارگردان آن نامزد جایزه نخل طلای این فستیوال شد. این اثر در بیشتر جشنوارههای برجسته حضور داشت و نامزد هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی زبان شد؛ اما نهایتا در رقابت با فیلم “فروشنده” باز ماند.
جالب است بدانید که “تونی اردمن” تحسین جهانی منتقدان را به همراه داشته و در فرانسه و بریتانیا عنوان بهترین فیلم سال را از آن خود کرده است. این فیلم، یکی از اثار مهم کمدی سینمای آلمان است که طنز سیاه خود را با دقت در بستر یک درام تعلیقمحور ارائه میدهد و ساختار روایی منحصر به فرد و متفاوتی را به وجود میآورد.
داستان “Toni Erdmann” درباره یک دیدار دوباره است که در طول آن حقایق مختلفی آشکار میشود و شخصیتهای چند لایهای را به تصویر میکشد. “تونی اردمن” زیر متنی از رویههای اقتصادی نئولیبرالیسم را با درام خانوادگی ترکیب میکند و روح آشفته انسان امروزی را به تصویر میکشد.
فیلم ام – M
- سال اکران: 1931
- ژانر: درام، جنایی، هیجان انگیز
- کارگردان: فریتس لانگ
- بازیگران: پیتر لر، الن لنگ، آرتور برجر، آری لوری
- امتیاز در ای ام دی بی: 8.3
- امتیاز در راتن تومیتوز: 98%
داستان این فیلم آلمانی درباره مردی است که درحال تجاوز و قتل کودکان در شهرهای مختلف است و پس از مدتی طولانی، پلیس هنوز نتوانسته او را دستگیر کند. این موضوع باعث میشود که مردم شهر به دنبال مفهوم عدالت، به جستجوی او بروند.
فیلم “ام – شهری به دنبال قاتل میگردد” بهعنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلمها در تاریخ سینما شناخته میشود و اغلب از آن بهعنوان بهترین فیلم جنایی خارجی تاریخ یاد میشود. با وجود گذشت حدود صد سال از ساخت این اثر، M هنوز هم جنجالبرانگیز به نظر میرسد؛ این اثر توسط یکی از برجستهترین و نوآورانهترین کارگردانان سینمای جهان، یعنی فریتس لانگ، ساخته شده است.
این فیلم به بررسی مفاهیم فلسفی و روانشناختی درونی انسانها میپردازد؛ “ام” فیلمی است که فراتر از یک اثر سینمایی بوده و میتوان از آن جهت بررسی مسائل اجتماعی معاصر استفاده کرد. بازیگران و ساختار روایی عالی آن، جذابیت این فیلم را دو چندان کرده است؛ تیم ویدو پیشنهاد میدهد این فیلم آلمانی را به زبان اصلی ببینید؛ چراکه لحن و خشونت در صدای شخصیت اصلی در سکانس معروف دادگاه، حس متفاوتی را در بیننده القا میکند که در تاریخ سینما تکرار نشدنی است.
فیلم فونیکس – Phoenix
- سال اکران: 2014
- ژانر: عاشقانه، درام، رازآلود
- کارگردان: کریستین پتزولد
- بازیگران: نینا هوس، رونالد زهورفلیه
- امتیاز در ای ام دی بی: 7.3
- امتیاز در راتن تومیتوز: 96%
فیلم “Phoenix”، بر اساس کتابی به نام “بازگشت از خاکستر” نوشته هوبرت مونتیله ساخته شده است. این فیلم، مانند دیگر آثار معروف کریستین پتزولد، به مفهوم هویت در انسان میپردازد و شخصیتهایش در گمگشتگی و از خود بیگانگی به سر میبرند. “فونیکس”، یک اثر دیگر درباره هولوکاست است که آسیبهای روانی آشویتس و اردوگاههای نازی را به شیوهای خاص و جدی به تصویر میکشد. “فونیکس” مضامین عشق و خیانت را به زیبایی در مسائل سیاسی آمیخته و ساختار روایی آزاردهنده، اما تاثیرگذار را دراماتیک میکند.
کریستین پتزولد توانسته است، یک اثر گیرا و پر از احساسات سرکوب شده و بازیهای جذاب بسازد تا مخاطب بتواند آنچه را که که درون نلی میگذرد، درک کند. “فونیکس” شاید یکی از بهترین پایانبندیهای سینمای آلمان را داشته باشد؛ یک پایان پر از رنج و تولدی دوباره برای نلی… به راحتی میتوان گفت که این اثر جزو بهترین فیلم های عاشقانه جهان به حساب میآید.
فیلم متروپلیس – Metropolis
- سال اکران: 1927
- ژانر: علمی تخیلی، درام
- کارگردان: فریتس لانگ
- بازیگران: گوستاو فروهلیچ، بریگیته هلم
- امتیاز در ای ام دی بی: 8.3
- امتیاز در راتن تومیتوز: 99%
فیلم “متروپلیس” به طور معمول بهعنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلمهای علمی-تخیلی تاریخ سینمای جهان شناخته میشود. این اثر درها را برای فیلمسازان خیالپرداز باز کرد و الهام از آن را در آثار مدرن کلاسیکی مانند “بلید رانر”، “ماتریکس” و “جنگ ستارگان” میتوان مشاهده کرد.
متروپلیس نقطه اوج عصر طلایی سینمای آلمان بود و استودیوی اونیورزوم فیلم برای ساخت آن تا حدی از ورشکستگی روبهرو شد، اما در نهایت توانست یکی از بهترین فیلم های غیرانگلیسی زبان را تولید کند. “فریتس لانگ” نهتنها تعدادی از بزرگترین صحنههای فیلمبرداری را ساخت، بلکه توانست جنگ طبقههای اجتماعی را به شکل درستی به تصویر بکشد.
این فیلم جنگی آلمانی قدیمی، یکی از شاهکارهای اکسپرسیونیستی این کشور به حساب میآید که به زندگی یکنواخت و بیمعنای شهروندان یک شهر میپردازد. در این فیلم، فِرِد، پسر شهردار شهر، عاشق ماریا، یک فعال حقوق کارگردان میشود و تصمیم میگیرد تا راهی برای نزدیک شدن طبقات اجتماعی به یکدیگر پیدا کند.
اولین نگاهها به این اثر با نقدهای مثبت مواجه نشد و اکثر منتقدان داستان و پیامهای آن را سطحی و حتی احمقانه ارزیابی کردند. پیامهای کمونیستی فیلم نیز باعث خشم بسیاری شد. با گذشت زمان، دیدگاهها نسبت به “متروپلیس” تغییر کرد و این فیلم حالا بهعنوان یکی از آثار ارزشمند و تاریخی سینمای آلمان شناخته میشود.
فیلم نوسفراتو – Nosferatu
- سال اکران: 1922
- ژانر: وحشت، درام
- کارگردان: مورنائو
- بازیگران: ماکس شرک
- امتیاز در ای ام دی بی: 7.9
- امتیاز در راتن تومیتوز: 97%
نوسفراتو یکی از تاثیرگذارترین فیلمهای تاریخ سینما و نقطه عطفی در ژانر وحشت به شمار میرود. این فیلم کلاسیک صامت که در دوران اکسپرسیونیسم آلمان ساخته شد، تاثیر عمیقی بر آثار ترسناک پس از خود گذاشته است. بسیاری این اثر را بهعنوان نمادی از پیشبینی قدرت گرفتن فاشیسم و نازیها تفسیر کردند و لحنهای ضد یهودی موجود در آن نیز توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.
نوسفراتو با تلفیق حس گوتیک و وهمآور خود و بازی دلهرهآور مکس شرک، به عنوان یک اثر مهم تکنیکی در تاریخ سینمای آلمان شناخته میشود و همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. این فیلم نهتنها الگوی بسیاری از فیلمهای ترسناک پس از خود شد، بلکه به دلیل ارزش هنری و تاریخی خود در زمره بهترین فیلم های آلمانی نیز قرار دارد. جذابیت و نوآوریهای بصری این اثر، آن را به یکی از 100 فیلم برتر مجله امپایر تبدیل کرد.
فیلم مطب دکتر کالیگاری – The Cabinet Of Dr.Caligari
- سال اکران: 1920
- ژانر: ترسناک، درام، رازآلود
- کارگردان: رابرت وینه
- بازیگران: ورنر کراوس، کنراد وایت، فریدریش فهر، هانس هاینریش فون تواردوفسکی
- امتیاز در ای ام دی بی: 8.1
- امتیاز در راتن تومیتوز: 82%
این فیلم که در لیست بهترین فیلم های ترسناک قرار دارد، محصولی از تأثیرات نابودکننده، غیرانسانی و وحشیانهای است که جنگ جهانی اول بر جهان گذاشت و دیدگاههای هنرمندان نسبت به سینما را نیز تغییر داد. «مطب دکتر کالیگاری»، یکی از تاثیرگذارترین فیلمهای صامت تاریخ سینماست و از اولین فیلمهای ترسناک به شمار میآید.
داستان این فیلم دربارهٔ «دکتر کالیگاری» (با بازی ورنر کراوس) است که یک مرد جوان به نام «سزار» (با بازی کنراد وایت) را با داروهای خوابآور تحت کنترل خود دارد و او را بهعنوان یک جاذبه گردشگری، به بازدیدکنندگان نشان میدهد.
شاهکار این فیلم در طراحی صحنههای اکسپرسیونیستی و فضای تاریک و دلهرهآور آن است که بر فیلمهای نوآر دههٔ ۴۰ میلادی، تأثیر غیرقابلانکاری گذاشت؛ دورهای که کارگردانان برجستهای همچون «بیلی وایلدر» یا «فریتس لانگ» به آمریکا گریختند و میراث سینمای اکسپرسیونیسم آلمان را با خود به هالیوود آوردند.
پرداخت فیلم به شخصیتی صاحب قدرت که بیرحم و بیمنطق است، میتواند موضوعی برای بحث جدی، فلسفی و روانشناختی باشد. بسیاری از منتقدان و نویسندگان، به این نکته اشاره کردهاند که این فیلم، انتقادی است از ناخودآگاه جامعه آلمان که همیشه نسبت به یک فرد دیکتاتور یا بیرحم، احساس نیاز کرده و هرگز حاضر نیست علیه آن قیام کند. از نگاهی دیگر، کالیگاری نمادی برای سربازان معمولی به حساب میآید که مجبور به اجرای دستور و قتل مردم هستند.
این فیلم یکی از آثاری بود که سینمای آلمان را در کانون توجه قرار داد و همانطور که بالاتر هم به آن اشاره کردیم، تاثیر زیادی بر سینمای آمریکا داشت؛ منتقد مشهور، راجر ایبرت، آن را «اولین فیلم ترسناک واقعی سینما» توصیف کرده است.
فیلم ربان سفید – The White Ribbon
- سال اکران: 2009
- ژانر: درام، معمایی
- کارگردان: میشائیل هانیکه
- بازیگران: کریستیان فردل، ارنست یونز، لئونی روجل، اورسولا وربر، ایتا لوئیس
- امتیاز در ای ام دی بی: 7.8
- امتیاز در راتن تومیتوز: 82%
“ربان سفید” بهعنوان درامی خاص و منحصربهفرد از دنیایی مالیخولیایی، آخرین فیلم به زبان آلمانی به حساب میآید که جایزه نخل طلا را به خانه برد. این ساخته هیپنوتیزمکننده و جادویی «میشائیل هانکه»، شاید برای مبالغات غیرضروری و پیچیده، پایانبندی یا ریتم بسیار نامتعارفش مورد انتقاد قرار بگیرد؛ اما بدون شک، در کنار فیلم «زندگی دیگران»، بهترین فیلم آلمانی دو دهه اخیر است.
ربان سفید به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده و از معدود آثار مدرنی است که فلسفه “سیاه و سفید” را به درستی در لابلای ساختار دراماتیک خود استفاده میکند. داستان این فیلم در دوران پیش از جنگ جهانی اول، در یک دهکده کوچک در شمال آلمان اتفاق میافتد؛ جایی که برای اعضای عالیرتبه دهکده اتفاقات عجیبی رخ میدهد و آنها در جستوجوی یافتن باعث و بانی این مشکلات هستند.
فیلم فاوست – Faust
- سال اکران: 1926
- ژانر: درام، فانتزی
- کارگردان: فردریش ویلهام مورنائو
- بازیگران: یوستا ایکیمان
- امتیاز در ای ام دی بی: 8.1
- امتیاز در راتن تومیتوز: 86%
«فاوست» یکی از آثار صامت برجسته از دوران کلاسیک آلمان بوده که بر پایه نمایشنامه «فاوست» نوشته گوته ساخته شده است. این فیلم مورنائو، گرانترین و پیچیدهترین آثار تولیدی شرکتهای آلمانی در آن زمان بود و تنها نیمی از هزینههای آن در گیشه بازگشت. «فاوست» به شکل جدی بر تکنیکهای فیلمبرداری استودیویی و افکتهای ویژه تأثیر گذاشت و در سالهای بعد بهعنوان یکی از هفت اثر استاندارد سینمای اکسپرسیونیسم آلمان شناخته شد.
«فاوست» داستانی ساده از گناه و رستگاری را به تصویر میکشد که در نهایت عشق در آن پیروز میشود. تا به امروز، چندین اقتباس از داستان «فاوست» گوته به تصویر کشیده شده است، اما «فاوست» مورنائو همیشه یک قدم جلوتر از دیگر فیلمها به حساب میآید؛ این فیلم با ساختار سادیستی، ترسناک و گاهی طنزآمیز خود نشان میدهد که چگونه چنین روایتی میتواند تاثیرگذار باشد.
فیلم آگیره، خشم پروردگار – Aguirre The Wrath Of God
- سال اکران: 1972
- ژانر: ماجراجویی، دارم
- کارگردان: ورنر هرتزوگ
- بازیگران: کلاوس کینسکی، هلنا روئزه، دل نگرادو
- امتیاز در ای ام دی بی: 7.8
- امتیاز در راتن تومیتوز: 96%
Aguirre, the Wrath of God که به عنوان خلاقانهترین و بهترین فیلم های آلمانی شناخته میشود، بر اساس شخصیت تاریخی لوپ دی آگیره شکل گرفته است. بااینحال، داستان فیلم بیشتر از خلاقیت و تخیل هرتسوگ نشأت میگیرد تا از واقعیت تاریخی. این فیلم با فضای بینظیر، فیلمبرداری در دل جنگلهای آمازون و نمایش پیچیدگیهای روانی شخصیتها، به عنوان یکی از نمادهای سینمای آلمان و جهان در سبک ماجراجویی و درام تاریخی به شمار میآید.
کلاوس کینسکی در این فیلم نقش شخصیت اصلی داستان، یعنی آگیره را بازی میکند؛ او رهبر گروهی از فاتحان اسپانیایی است که به دنبال شهر طلا هستند. “Aguirre, the Wrath of God” تقریباً دیالوگ ندارد، اما از آغاز تا انتها سرشار از مناظر بسیار زیبا است. در این فیلم، آگیره بهعنوان یک شخصیت دیوانه و افسانهای به تصویر کشیده شده که برای دست یافتن به هدفش، هر کاری انجام میدهد.
ورنر هرتسوگ با مهارت بینظیری فیلم “Aguirre, the Wrath of God” را ساخته و شخصیت آگیره را بهعنوان یک ضد قهرمان به تصویر کشیده است که در سفری ماجراجویانه در رودخانه آمازون، به دنبال شهر طلایی به نام ال دورادو میگردد. به طور کلی، این فیلم بهعنوان یکی از خشنترین آثار در زمان اکران خود شناخته شد و کینسکی توانست به بهترین شکل ممکن نقش آگیره را بازی کند.
فیلم ترس روح را میبلعد – Fear Eats The Soul
- سال اکران: 1974
- ژانر: درام، عاشقانه
- کارگردان: راینر ورنر فاسبیندر
- بازیگران: بریژیت میرا
- امتیاز در ای ام دی بی: 8
- امتیاز در راتن تومیتوز: 90%
این فیلم یکی از جواهرهای سینمای نوین آلمان و یکی از پروژههای شخصی فاسبیندر بوده که بهعنوان کارگردان، نویسنده و تهیهکننده در آن دست داشته است.
داستان این فیلم در دوران پسا جنگ جهانی دوم آلمان رقم میخورد؛ زمانیکه «اِمی» (بریگیته میرا)، یک زن نظافتچی ۶۰ساله آلمانی، با یک کارگر مهاجر مراکشی به نام «علی» (الهادی بن سالم) آشنا میشود و رابطهای عاشقانه بین آنها شکل میگیرد که از نگاه اجتماعی محکوم به تباهی است.
با ایده نسبتاً کلیشهای، فاسبیندر با استفاده از مهارتهای فیلمسازی خود و درک درست از وقایع، توانست این فیلم را به یک اثر تفکر برانگیز و دردناک درباره مفاهیمی مانند ریا، دورویی و سرکوب انسان تبدیل کند.
این استدلال و حساسیت که فاسبیندر را به یکی از برجستهترین فیلمسازان تاریخ تبدیل میکند، تراژدیها، دغدغهها و سرخوردگیهای انسانی را به بهترین شکل ممکن به شخصیتهایش منتقل کرده است. او پیش از مرگش، گنجینه ارزشمندی برای علاقمندان به سینما به جا گذاشت؛ “ترس روح را میخورد” معمولاً بهعنوان یکی از شاهکارهای او شناخته میشود.
معرفی فیلم های آلمانی معروف
امیدواریم بهترین فیلم های آلمانی که در این مقاله برای شما معرفی کردهایم را ببینید و از دیدنشان لذت ببرید. اگر شما از همراهان وبسایت ویدو هستید و یک فیلم آلمانی خوب در ذهن دارید که به نظرتان میتواند در فهرست بهترینهای سینمای این کشور قرار بگیرد، میتوانید آن را در بخش نظرات ویدو معرفی کنید.
سوالات متداول:
1) بهترین فیلم آلمانی کدام است؟
از نظر کاربران سایت IMDB، بهترین فیلم های آلمانی شامل متروپلیس، ام و نوسفراتو میشود.
2) فردریش ویلهام مورنائو چه فیلمهایی را کارگردانی کرده است؟
از محبوبترین آثار این کارگردان میتوان نوسفراتو, یک سمفونی از وحشت، آخرین مرد، فاوست، یک افسانه مردمی آلمانی، طلوع: یک آواز از دو انسان و دختر شهر را نام برد.