استفاده از فناوری در آموزش زبان انگلیسی
در دنیای در حال جهانی شدن ما، اهمیت مرزها و محدودیتهای فیزیکی در حال حاضر تنها در کشورهای توسعه یافته نمادین است. نزدیکی بین فرهنگی با پیشرفت در آموزش زبان و مطالعات ترجمه شتاب گرفت. آگاهی یکسان شهروندی در بین مردم جای خود را به ایده جهانی بودن واگذار کرده است. البته، در قلب و اساس همه این پیشرفتها، راحتی یادگیری سریع زبان انگلیسی است.
امروزه استفاده از فناوری به ما این امکان را میدهد که در بسیاری از زمینههای زندگیمان کار خود را با سهولت بیشتری انجام دهیم برای مثال تقویت مهارت لیسنینگ که اولین قدمی است که باید در آموزش زبان انگلیسی برداشته شود را میتوانیم با استفاده از تکنولوژی در هر زمان و هر مکانی که هستیم زبان انگلیسی را گوش دهیم. استفاده از فناوری در آموزش زبان، هم مربیان و هم زبان آموزان را در بسیاری از زمینهها تسهیل میکند.
در آموزش و پرورش زبان، استفاده از برنامههای کامپیوتری علاوه بر مواد مورد استفاده در دروس، برای جلب علاقه دانش آموزان به موضوع، ایجاد انگیزه و حصول اطمینان از خستگی آنها و لذت بردن از کار ضروری است. برنامههای آموزش زبان، برنامههای کاربردی در اینترنت، بازیها، وبلاگها، اسکایپ، پادکستها (وبکست)، آموزش آنلاین و غیره با پشتیبانی فیلم و ویدیو. فرصتها آموزش و آموزش زبان را غنی میکند و دانش آموزان را از چارچوب تنگ ایجاد شده توسط روشهای سنتی آموزش زبان نجات میدهد.
استراتژیهای یادگیری متفاوت
هر فردی ویژگیهای شخصیتی متفاوتی دارد. بسته به این ویژگیهای شخصیتی، آنها میتوانند سبکها و استراتژیهای یادگیری متفاوتی را توسعه دهند. برای مثال، یک فرد درونگرا ممکن است سبک یادگیری دیداری داشته باشد، در حالی که یک فرد برونگرا ممکن است سبک یادگیری شنیداری داشته باشد. بر این اساس، این افراد ممکن است راهبردهای یادگیری متفاوتی مانند اجتماعی، شناختی یا فراشناختی را توسعه داده باشند. برای یک مربی در کلاس درس ایده آل است که آگاهانه محتوای درسی را مطابق با سبکهای یادگیری و استراتژیهای دانش آموزان خود تهیه کند.
با این حال، معمولاً این اتفاق نمیافتد و افراد با ویژگیهای شخصیتی متفاوت که سبکها و استراتژیهای یادگیری متفاوتی را توسعه میدهند، نمیتوانند آنچه را که میخواهند از هر درس به دست آورند و نمیتوانند عملکرد مورد نظر خود را نشان دهند.
استفاده از تکنولوژی در این مرحله در آموزش و آموزش زبان میتواند پاسخگوی نیازهای مختلف دانش آموزان باشد. به عنوان مثال، موضوعی که بیشتر توضیح داده میشود و تمرین میشود، میتواند فرصتها و فضاهای کاری شخصی بیشتری را در اختیار فرد قرار دهد. استفاده از برنامههایی مانند سایت و اپلیکیشن باعث میشود که برخی از سؤالات آکادمیک-شخصی که نمیتوان در طول کلاس پرسیده شوند مستقیماً به مربی هدایت شوند و فرد از فرآیند آموزشی دل زده نمیشود.
نقش تکنولوژی در آموزش زبان
امروزه از نرم افزارها گرفته تا هوش مصنوعی، سخت افزارهای جدید و گجت های متنوع به افراد کمک می کنند تا بتوانند زبان انگلیسی را بهتر بیاموزند.
یادگیری به واسطه تکنولوژی مزایا و فواید بسیاری را به همراه آورده تا حدی که برخی به جای کلاس های حضوری، آموزش زبان به شکل آنلاین را انتخاب می کنند.
اکنون این سوال پیش می آید که آیا با وجود رشد چشمگیر تکنولوژی در آموزش زبان می توان انتظار داشت که کم کم به طور کامل جای کلاس های حضوری را بگیرد؟ یا بهتر است سوال را اینگونه مطرح کنیم که آیا کلاس آنلاین می تواند مثل یک کلاس حضوری موثر و حتی بهتر باشد؟
پیشرفت با تکنولوژی امکان پزیر است
هر چه فرصتهای تکنولوژیک برای یک دوره معین بیشتر استفاده شود، علاقه و موفقیت دانش آموزان در دوره افزایش مییابد
یک قانون خلقت بسیار ساده وجود دارد. بشر نمیتواند «همزمان» با بیش از یک شغل سر و کار داشته باشد. دادن تکلیف آنلاین، تمرین در یک سایت در اینترنت، پشتیبانی از طریق اسکایپ، و تمرین و تست کتاب (امتحان دادن) از روی سی دی نه تنها حواس دانش آموز را پرت میکند، بلکه باعث از دست رفتن تمرکز فرد بر روی آن میشود.
در فضای آنلاین و استفاده از تکنولوژی زبان آموزان باید با دقت فناوری را که در درس خود استفاده خواهند کرد انتخاب کرده و با قاطعیت آن را به کار گیرند. به عبارت دیگر، تمایل مربی به انتقال موضوعی که تحت مسئولیت او در کلاس است، یعنی باید از طریق فناوری به دانش آموزان توضیح دهد.
استفاده از تکنولوژی در آموزش زبان باعث بهبود توانایی دانش آموز در برقراری ارتباط میشود. در گذشته، زمانی که فرصتهای فناوری چندان گسترده و متنوع نبود، بسیاری از دانشآموزان از عدم امکان برقراری ارتباط با معلم و همکلاسیهای خود شکایت داشتند. در نتیجه زبان آموز یا خجالت میکشد ودر پوسته خود عقب نشینی میکند یا از آن درس و محیط بیگانه میشود.
امروزه استفاده از فناوری به دانش آموزان کمک میکند تا بر این مشکل غلبه کنند. در وبلاگها یا گروههایی که در شبکههای اجتمایی ایجاد شده برای آن دوره، دانشآموزان میتوانند بلافاصله موضوعی را با همکلاسیهای خود در میان بگذارند و تمرینات خود را با مدرس دوره به اشتراک بگذارند. آنها میتوانند از طریق برنامهها ارتباط برقرار کنند. به این ترتیب علاوه بر محیط کلاس، محیط آموزشی تعاملیتری ایجاد میشود و موضوعاتی که درک نشده یا فرصتی برای پرسیدن یا بحث در کلاس ندارند، روشن میشوند.
آموزش از راه دور با استفاده از تکنولوژی
فرصت آموزش از راه دور در آموزش زبان به افراد زیادی فرصت یادگیری زبان را میدهد. افرادی که به دلیل شغلی فرصت یادگیری زبان یا بهبود زبان خارجی خود را ندارند میتوانند از طریق آموزش از راه دور از مزایای هزینه، زمان و مکان بهره مند شوند. اگرچه مشخص است که آموزش از راه دور از برخی جنبهها چندان سودمند نیست، اما به دلیل مزایایی که دارد برای بسیاری از افراد ناجی است و در اولویت قرار دارد. یک برنامه آموزش از راه دور با دقت آماده شده میتواند رویای فرد را برای یادگیری زبان برآورده کند.
با این حال، مانند بسیاری از موضوعات دیگر، در آموزش از راه دور نباید در دام «فرصتطلبان بازار» گرفتار شود. مدت زمانی که برنامه فعال بوده است، توسط چه کسانی تهیه شده است، سوابق علمی پرسنلی که برنامه را تهیه کردهاند، هزینه برنامه، مدت زمان آموزش و مزایایی که در پایان به دست میآید، هزینه زیرساخت های تکنولوژیکی از برنامه برای دانش آموز، تعداد افرادی که تاکنون بهره برده اند و مراجع برنامه باید به دقت تحقیق شود.
در نتیجه
امروزه استفاده از فناوری در آموزش و آموزش زبان یک نیاز اجتناب ناپذیر است. بله، این یک ضرورت است اما نه یک موقعیت! دورهای که با در نظر گرفتن نیازهای افراد و استفاده از فرصتهای تکنولوژیکی تهیه میشود، مزایای بسیاری را برای دانش آموز فراهم میکند. مسئله کلیدی در اینجا این است که آن فناوری در صورت مناسب و برای یک هدف خاص با دقت و آگاهانه استفاده میشود.