فیلم و سریالبهترین‌های فیلم و سریال

فیلم های سینمایی ایرانی قدیمی | از گوزن‌ها تا رگبار

در سال 1309، فیلم اول تاریخ سینمای ایران که قطعا در لیست بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قرار می‌گیرد با عنوان “آبی و رابی” به کارگردانی آوانس اوهانیانس ساخته شد. این فیلم در ژانر کمدی و به‌صورت صامت تهیه شد که در دی‌ماه سال 1309، در سینما مایاک به نمایش درآمد. متاسفانه طی حادثه‌ای سینما مایاک در آتش سوخت و تنها نسخه این فیلم نیز در این حادثه از بین رفت.

سپس در سال 1312، فیلم “دختر لر” به‌عنوان اولین فیلم ناطق سینمای ایران، توسط اردشیر ایرانی در هندوستان ساخته شد؛ در دهه 20 و 30، ساموئل خاچیکیان یکی از مهم‌ترین کارگردانان ایران به شمار می‌رفت و فیلم‌هایی مانند “دلهره”، “طوفان در شهر ما” و “چهارراه حوادث” از جمله آثار برجسته وی بودند. 

در دهه قبل از انقلاب، سینمای ایران تحت‌تأثیر جریانی قوی به نام موج نوی سینمای ایران قرار گرفت. این جریان توسط اشخاصی مانند مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی که از بهترین کارگردان های ایرانی محسوب می‌شوند، شکل گرفت. همچنین شایان ذکر است که دو فیلم “قیصر” و “گاو” به‌عنوان سردمداران این جریان محسوب می‌شوند. در این دوره، مهم‌ترین آثار سینمای پیش از انقلاب به وجود آمدند که در ادامه، چند مورد از بهترین فیلم های سینمایی ایرانی قدیمی را معرفی خواهیم کرد.

فیلم قدیمی ایرانی شطرنج باد

از دیگر فیلم های برتر قدیمی ایرانی می‌توان به فیلم شطرنج باد اشاره کرد.

  • سال اکران: 1355
  • ژانر: عاشقانه
  • کارگردان: محمدرضا اصلانی
  • بازیگران: فخری خوروش، اکبر زنجان‌پور و محمدعلی کشاورز

فیلم “شطرنج باد” به کارگردانی محمدرضا اصلانی، داستان تنازع و اختلاف درونی خانواده‌ای را پس از فوت مادربزرگشان به تصویر می‌کشد. این فیلم به‌گونه‌ای هنرمندانه، بازتابی از واکنش افراد در مواجهه با ارث و دارایی‌های به جا مانده است.

در این اثر سینمایی، کارگردان با استفاده از تنوع در سبک و شیوه‌های کارگردانی، به بررسی زوال و فروپاشی تدریجی طبقات اجتماعی می‌پردازد. به عبارت دیگر، “شطرنج باد” با فراتر رفتن از کلیشه‌های رایج در سینمای فارسی، تصویری واقعی و عمیق از جامعه را ارائه می‌دهد؛ این اثر سینمایی با نگاهی تیزبین و هوشمندانه، به کنکاش در رفتارها و انگیزه‌های درونی افراد در مواجهه با مسائل مالی و ارثیه می‌پردازد.

جالب است بدانید که این فیلم را در عمارت مشیرالدوله فیلم‌برداری کرده‌اند و محوریت اصلی آن، نمایش فساد فراگیر دور قاجاریان، شکاف‌های اجتماعی و ظهور طبقه متوسط در دودمان پهلوی است. بدین ترتیب، این فیلم به‌عنوان یکی از آثار برجسته موج نوین سینمای ایران شناخته می‌شود که در لیست فیلم های قدیمی ایرانی ما در این مقاله، باتوجه‌به بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، قرار گرفته است.

فیلم آرامش در حضور دیگران

بهترین فیلم های قدیمی ایران

  • سال اکران: 1351
  • ژانر: درام
  • کارگردان: ناصر تقوایی
  • بازیگران: اکبر مشکین، ثریا قاسمی

در سال ۱۳۵۱، ناصر تقوایی پس از سال‌ها ممنوعیت، با فیلم آرامش در حضور دیگران به صحنه سینما بازگشت و اثری خلق کرد که نه‌تنها در میان فیلم های سینمایی ایرانی قدیمی جایگاهی ویژه یافت، بلکه جرقه‌ای برای موج نو سینمای ایران شد. این اثر، برگرفته از داستانی نوشته غلامحسین ساعدی، روایتی گیرا و عمیق ارائه می‌دهد که مخاطب را به تامل در پیچیدگی‌های پیوندهای اجتماعی و تقابل میان سنت و مدرنیته دعوت می‌کند. هرچند این اثر در سال ۱۳۵۲ به دلیل انتقادات تند از اکران کنار گذاشته شد، اما همچنان به‌عنوان یکی از پیشگامان سینمای نوگرای ایران در کنار «گاو» داریوش مهرجویی می‌درخشد.

آرامش در حضور دیگران داستان سرهنگی بازنشسته را دنبال می‌کند که پس از سال‌ها خدمت، به شهری کوچک نقل‌مکان می‌کند و با ورود به زندگی‌ای جدید، با تضادهای درونی و اجتماعی روبه‌رو می‌شود. تقوایی با ظرافت، زندگی این سرهنگ را به‌عنوان نمادی از سنت و اصالت به تصویر می‌کشد که در مواجهه با دنیای مدرن به سوی فروپاشی و جنون پیش می‌رود. این فیلم با تمرکز بر شخصیت‌های زن داستان—منیژه، ملیحه و لقا—که به ترتیب نقش‌های همسر، مادر و معشوقه را ایفا می‌کنند، لایه‌های عمیقی از روان‌شناسی را کاوش می‌کند. ساعدی و تقوایی با الهام از الگوهای یونگی، این شخصیت‌ها را به‌عنوان محورهای عاطفی و نمادین داستان برجسته می‌کنند.

اهمیت این فیلم در تاریخ سینمای ایران غیرقابل‌انکار است. آرامش در حضور دیگران نه‌فقط به دلیل سبک بصری و روایی نوآورانه‌اش، بلکه به خاطر همکاری دو چهره برجسته—تقوایی و ساعدی—در شکل‌گیری موج نو، اثری ماندگار است. غلامحسین ساعدی، با قصه‌گویی تصویرمحور و توانایی‌اش در خلق داستان‌های روان‌شناختی، به این فیلم عمقی بی‌نظیر بخشیده است. این اثر برای علاقه‌مندان به بهترین فیلم های قبل انقلاب پیشنهادی ایده‌آل است، زیرا هم از نظر تاریخی ارزشمند است و هم به‌عنوان یک مطالعه روان‌شناختی و اجتماعی همچنان تازه و تاثیرگذار باقی مانده است.

فیلم در امتداد شب

فیلم در امتداد شب یکی از برترین آثار در لیست فیلم های قدیمی ایرانی است.

  • سال اکران: 1356
  • ژانر: عاشقانه
  • کارگردان: پرویز صیاد
  • بازیگران: فائقه آتشین، سعید کنگرانی

“در امتداد شب” یکی از فیلم های عاشقانه قدیمی ایرانی قبل از انقلاب ایران به حساب می‌آید. این اثر درام عاشقانه‌ای پرچالش را روایت می‌کند که در آن داستان زندگی پروانه، خواننده‌ای مشهور را می‌بینید. پروانه در رابطه‌ای پیچیده با بابک، یکی از طرفداران خود، درگیر می‌شود. اگرچه رابطه‌شان در ابتدا عاشقانه است، با آشکار شدن بیماری بابک، مسائل و چالش‌های زیادی برای آنها به وجود می‌آید و درنهایت به سمت تراژدی پیش می‌رود.

این فیلم به کارگردانی پرویز صیاد، که از سازندگان آثار متفاوت و منتقدانه در سینمای پیش از انقلاب است، عشق را در مرکز داستان قرار داده و با استفاده از تمثیل‌ها و کنایه‌ها، به مسائل اجتماعی از جمله پیروی جوانان از سلبریتی‌ها می‌پردازد.

“در امتداد شب”، ترکیبی است از دو جنبه سینمای قبل از انقلاب، به‌عنوان یک اثر موج نویی و نیز به‌عنوان یک فیلم فارسی پرمخاطب. شخصیت‌های این فیلم که از دنیای موج نویی آمده‌اند، در یک دنیای عاشقانه و بی‌رحم دراماتیک شده‌اند و آرمان‌های رمانتیک آنها با واقعیت‌های سخت زندگی به چالش کشیده می‌شود.

فیلم قیصر

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی

  • سال اکران: 1348
  • ژانر: درام
  • کارگردان: مسعود کیمیایی
  • بازیگران: بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی

در سال ۱۳۴۸، مسعود کیمیایی با خلق قیصر اثری ماندگار در لیست فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب به جا گذاشت که نقطه عطفی در سینمای ایران شد. این فیلم داستان مردی تنها و مصمم را روایت می‌کند که برای انتقام و دفاع از شرافتش راهی سفر پرخطری می‌شود. قیصر با روایتی پرشور و تصاویر تاثیرگذار، تماشاگر را به دنیایی می‌برد که قهرمانش برای آرمان‌هایش آماده فدا کردن همه‌چیز است.

قیصر راه سینمای ایران را تغییر داد و همراه با آثاری مثل «جنوب شهر» فرخ غفاری، جریانی نو در فیلم‌سازی به راه انداخت. کیمیایی در این اثر، موضوعات اجتماعی مانند عدالت و مردانگی را با مهارتی کم‌نظیر به تصویر کشید و داستانی ساخت که قلب مخاطبان را تسخیر و گیشه را فتح کرد. این فیلم پایه‌ای برای کارهای بعدی کیمیایی شد، به‌طوری که عناصر داستانی و بصری‌اش در فیلم‌های دیگر او تکرار یا تقویت شدند.

شخصیت قیصر، که یادآور قهرمانان فیلم‌های وسترن است، با روحیه سرکش و عدالت‌طلبش به نیاز جامعه برای اعتراض پاسخ داد. تاکید فیلم بر ارزش‌هایی مثل غیرت و شجاعت، آن را به‌سرعت در میان مردم محبوب کرد و تاثیری ماندگار در فرهنگ عامه گذاشت. این اثر هنوز هم برای علاقه‌مندان به فیلم های فارسی قدیمی جذاب است.

فیلم قدیمی ایرانی گوزن‌ها

بهترین فیلم های قدیمی ایران

  • سال اکران: 1353
  • ژانر: درام و جنایی
  • کارگردان: مسعود کیمیایی
  • بازیگران: بهروز وثوقی، فرامرز قریبیان

این فیلم یکی از برجسته‌ترین آثار موج نوی سینمای ایران و جزو بهترین فیلم های ایرانی قبل از انقلاب است. گوزن‌ها بعد از اکران به فروش قابل‌توجهی رسید و به دلیل استقبال بی‌نظیر تماشاگران، رکورد بیشترین تعداد روزهای اکران را شکست. همانند فیلم “قیصر” که به مخاطبان عمومی و ایده‌های گیشه‌پسندانه توجه می‌کرد، “گوزن‌ها” نیز به درونمایه‌های اجتماعی وفادار است؛ اما در مقایسه با فیلم‌های دیگر مسعود کیمیایی، بیشتر به نقد و چپ‌گرایی می‌پردازد.

هسته مرکزی فیلم، سفر قهرمان و شخصیت اصلی قصه به نام سید رسول است. او با کشتن عامل فساد، تحول و رشد شخصیتی می‌کند و سهم خود را در بهبود شرایط جامعه دارد. “گوزن‌ها” فیلمی تلخ و تاریک است که تا سال‌ها بعد همچنان به عنوان یک فیلم مخاطب‌پسند تلقی می‌شود و قصه آن همواره تازه می‌ماند.

گوزن‌ها با تمرکز بر شخصیت‌ها، نقدی بر شرایط اجتماعی کشور را ارائه می‌دهد. شخصیت‌های درگیر قصه در بدبختی، فقر، فلاکت و فساد فرو رفته‌اند و فیلمساز تنها راه رهایی آن‌ها را در بیدار شدن و زندگی کردن با کنشگری می‌بیند.

بدون شک، “گوزن‌ها” را می‌توان بهترین فیلم در کارنامه مسعود کیمیایی در نظر گرفت. این فیلم به طور کامل بازتاب‌دهنده جهان قهرمان‌خواه مسعود کیمیایی است و به عنوان یک مغلطه اجتماعی و یک اثر چند پهلو به‌شمار می‌آید. بازی بهروز وثوقی نیز در این فیلم یکی از جذاب‌ترین بازی‌های تاریخ سینمای ایران را ارائه می‌دهد.

فیلم ایرانی قدیمی رگبار

بهترین فیلم های قدیمی ایران

  • سال اکران: 1351
  • ژانر: درام
  • کارگردان: بهرام بیضایی
  • بازیگران: پرویز فنی‌زاده، پروانه معصومی

بهرام بیضایی در خاطرات خود اشاره می‌کند که فیلم “رگبار” با مشکلات زیادی در فرآیند ساخت مواجه شده است. از یک سو، تهیه‌کننده تمام هزینه‌ها را تأمین نمی‌کرد و از سوی دیگر، تجهیزات فنی مناسب در اختیار سازندگان فیلم قرار نمی‌گرفت و به دلیل کمبود بودجه، برخی از عوامل فیلم در فضاهای نااستاندارد مجبور به کار می‌شدند.

بااین‌وجود، این فیلم اکنون توسط منتقدان و تماشاگران جدی سینما به عنوان یکی از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب محسوب می‌شود؛ رگبار از لحاظ فرم و محتوا به عنوان یک اثر شخصیت‌مند قابل توجه است.

“رگبار” در میان فیلم‌های فارسی بسیار متفاوت به نظر می‌رسد؛ زیرا نه تمام کلیشه‌های رایج در آن حضور دارد و نه پایانی خوش برای قهرمان داستان ارائه می‌دهد. این فیلم یک نمایش استعاری و نمادین درباره جامعه ما و مشکلات آن است. داستان ساده‌ این فیلم  یک معلم را روایت می‌کند که با دیگران فرق دارد، به اندیشیدن آوانگارد مشغول است، اما به دلیل تفاوت‌هایش با دیگران، در جامعه موقعیتی ندارد و تنها شاگردانش او را حمایت می‌کنند.

بدون شک، “رگبار” را می‌توان به عنوان یکی از آثار برجسته فیلم‌های قدیمی ایرانی قبل از انقلاب تلقی کرد. این اثر با وجود مشکلات ساخت، بازتاب‌دهنده بیانیه‌های قدرتمندی درباره جامعه است و از طریق ابزارهای استعاره و نماد، پیام‌های عمیقی را انتقال می‌دهد؛ جشنواره فیلم تلوراید آمریکا در سال 2023 نسخه ترمیم‌شده این فیلم را به نمایش گذاشت.

گاو از بهترین فیلم های قدیمی ایرانی

فیلم گاو از بهترین فیلم های قدیمی ایران

  • سال اکران: 1348
  • ژانر: کمدی درام
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: عزت‌ا… انتظامی، علی نصیریان

“گاو” از جمله بهترین آثار تاریخ سینمای ایران و بهترین فیلم کمدی ایرانی قدیمی است که مهرجویی فیلمنامه آن را بر اساس داستان “گاو” غلامحسین ساعدی نوشت. این فیلم به طور گسترده‌ای تحسین شده است و منتقدان خارجی آن را به عنوان یک شاهکار می‌پذیرند.

“گاو” جوایز مهمی از جمله جایزه ویژه هیئت داوران فیلم برلین، جایزه فیپرشی جشنواره ونیز و جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره سینمایی سپاس را دریافت کرد. گاو که یکی از اثرهای برجسته جنبش نوسازی سینمای ایران است، توانست توجه منتقدان داخلی را نیز به خود جلب کند.

“گاو” یک اقتباس فوق‌العاده از منبع اصلی محسوب می‌شود که با استفاده از عناصر دراماتیک سینمایی، تغییرات جذابی در داستان اصلی به ارمغان می‌آورد و شخصیت‌های جدیدی را معرفی می‌کند و به حیوان گاو شخصیت می‌بخشد. این فیلم یک اثر استعاری است که به طور منحصر به فردی به مسائل اقتصادی می‌پردازد.

“گاو” نمادی از جوامع تک‌محصولی است و به محیط‌هایی اشاره دارد که تنها از یک منبع درآمد استفاده می‌کنند و در صورت تمام شدن آن منبع، همه آنچه در اطراف آن وجود دارد نابود خواهد شد. این فیلم به طور عمیقی از زمان خود پیشتاز بوده است و به گونه‌ای که فدریکو فلینی آن را یکی از فیلم‌های مورد علاقه خود می‌داند.

فیلم طبیعت بیجان 

فیلم طبیعت بیجان از فیلم های برتر ایرانی قدیمی

  • سال اکران: 1354
  • ژانر: مستند، درام
  • کارگردان: سهراب شهید‌ثالث
  • بازیگران: زادور بنیادی

فیلم “طبیعت بی‌جان” یک اثر موج نویی است که نامزد جایزه خرس طلای برلین برای بهترین کارگردانی شد و همچنین از همین جشنواره جایزه نقدی دریافت کرد. سهراب شهیدثالث، یکی از کارگردانان معروف ایرانی است که آثار قابل توجهی در زمینه فیلمسازی به زبان فارسی ارائه کرده است.

فیلم‌های او از جنبه‌های روشنفکرانه برخوردار بوده و به‌عنوان آثاری با ویژگی‌های ماندگاری شناخته می‌شوند. روایت‌های جذاب او از زمان خود پیشتاز بوده و بیانگر عمقی عمود بر زمان است. “طبیعت بی‌جان” جزو بهترین فیلم های ایرانی قدیمی در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا با نابازیگران ساخته شده و به نظر می‌رسد که تنها شهیدثالث بتواند از آن‌ها به خوبی استفاده کند تا جذابیت اثر کم نشود.

ریتم کند، لحن سرد، میزانسن‌های خلوت و قاب‌بندی‌های استادانه در این فیلم به طور دقیق و حساب‌شده پیش می‌روند به‌طوری که هیچگاه مخاطب خسته نمی‌شود. این فیلم فقط دو بازیگر اصلی دارد و مردی را به تصویر می‌کشد که سال‌ها با همسرش در خانه اداره راه با محدودیت وسایل زندگی می‌کند و زمان بازنشستگی رسیده است. این فیلم با نمایش جزئیات دقیق وارد زندگی این دو نفر می‌شود و با مهارتی بی‌نظیر روزمرگی آنها را به تصویر می‌کشد؛ تکرار و خستگی از این زندگی به قدری قابل درک است که تماشاگر با همه چیز در این فیلم همذات‌پنداری می‌کند.

فیلم دایره مینا از فیلم های ایرانی قدیمی

فیلم دایره مینا از بهترین فیلم های قدیمی ایران

  • سال اکران: 1357
  • ژانر: درام
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: سعید کنگرانی، عزت‌الله انتظامی

“دایره مینا” از سری فیلم های توقیف شده ایرانی است که پس از نخستین اکران، برای سه سال از نمایش عمومی منع شد. این اثر، به‌عنوان دومین همکاری داریوش مهرجویی و غلامحسین ساعدی، از جنجالی‌ترین فیلم‌های پیش از انقلاب ایران محسوب می‌شود و بر اساس داستان “آشغالدونی” نوشته ساعدی ساخته شد.

در سال ۱۳۵۶، “دایره مینا” برای اولین‌بار در جشنواره برلین به نمایش درآمد و توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند و لقب بهترین فیلم قدیمی ایرانی را به دست آورد. این فیلم جوایزی نظیر جایزه منتقدان بین‌المللی جشنواره برلین، جایزه بهترین فیلم جشنواره پراد و جایزه بزرگ جشنواره آنتن را دریافت کرد.

“دایره مینا” علاوه‌بر شهرت بین‌المللی، در داخل کشور نیز مورد توجه قرار گرفت و منتقدان بسیاری را همراه خود به سمت سینماها کشاند. این فیلم با وجود اینکه خارج از جریان فیلم‌های فارسی ساخته شد، به روشنفکرانه بودنش شناخته می‌شود. موضوعاتی که مهرجویی در نظر داشت، در آن زمان در سینمای ایران جنجالی و غیرمعمول به نظر می‌رسید؛ این فیلم هم بازیگران سینمای تجاری را در خود جای داده، هم حضور بزرگان بازیگری سینمای ایران را در برداشته است.

هنر فیلمبرداری، کارگردانی و فیلمنامه نیز در “دایره مینا” مورد تقدیر قرار گرفت. این فیلم یکی از کمترین آثاری در جهان است که توانسته تغییری در وضعیت اجتماعی به وجود آورد و تأثیر قوی‌ای روی جامعه بگذارد؛ جالب است بدانید که “دایره مینا” زمینه‌ای را برای تشکیل سازمان انتقال خون در ایران فراهم کرد.

فیلم سوته دلان

فیلم سوته دلان از بهترین فیلم های قدیمی ایران

  • سال اکران: 1356
  • ژانر: درام
  • کارگردان: علی حاتمی
  • بازیگران: بهروز وثوقی، جمشید مشایخی

“سوته‌دلان” جزو بهترین‌ها در لیست فیلم های قدیمی ایرانی است که در پایان دوران حکومت پهلوی ساخته شد. این سینمایی خارج از جریان فیلم‌های فارسی آن زمان توانست توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند. “سوته‌دلان” داستانی عمیق و تاثیرگذار درباره عشق است که تا به امروز، بعد از گذشت چندین دهه، همچنان مورد تحسین قرار می‌گیرد.

این اثر بر خلاف آثار عاشقانه فیلم‌های فارسی آن زمان، با دیدگاهی عمیق به موضوع عشق می‌پردازد. قهرمانی که قرار است عشق اقدس را از بدبختی و فلاکت نجات دهد، نه یک شخص خوشتیپ یا سالم است، بلکه یک مجنون ساده‌دل که با صداقت و اخلاص عشق را تجربه می‌کند و از برادران خوشتیپ‌ترش بهتر مفهوم عشق را درک می‌کند.

این فیلم از نظر روایت و داستان‌نویسی، بهترین اثر علی حاتمی به حساب می‌آید؛ فیلم با کارگردانی فوق‌العاده‌ و فیلمنامه‌ای لایه‌مند، به بیان قصه جذاب و منحصر به فرد خود می‌پردازد.

فیلم کندو

فیلم کندو از قدیمی ترین و بهترین فیلم های ایرانی

  • سال اکران: 1354
  • ژانر: درام
  • کارگردان: فریدون گله
  • بازیگران: بهروز وثوقی، داوود رشیدی

کندو به کارگردانی فریدون گله و ساخته‌شده در سال ۱۳۵۴، از آثار برجسته موج نو سینمای ایران پیش از انقلاب به شمار می‌آید که در میان ده فیلم برتر ایرانی قدیمی جایگاهی ممتاز دارد. این فیلم با نگاهی اجتماعی و روان‌شناختی، جهان سرد، خشن و بی‌رحمی را به تصویر می‌کشد؛ جهانی مملو از زشتی‌ها و تناقض‌ها که امکان یک زندگی شایسته را از انسان سلب می‌کند. در چنین فضایی، زندان به‌طرز متناقضی به مکانی امن‌تر از دنیای بیرون تبدیل می‌شود؛ پناهگاهی برای آن‌ها که دیگر در بیرون جایی برای زیستن ندارند.

هسته روایی فیلم بر سیر تحول شخصیتی به نام ابی متمرکز است؛ فردی بی‌هویت که در آغاز، سرگردان و بی‌پناه است، اما با گذر از هفت‌خوان دشوار، به انسانی بدل می‌شود که برای حفظ آنچه به‌دست آورده، می‌جنگد و بار دیگر تنهایی‌اش را انتخاب می‌کند. روایت فیلم به‌شدت شخصیت‌محور است و فریدون گله با سبک منحصربه‌فرد خود، این رشد درونی را با دقت و ظرافت به تصویر می‌کشد. همین پرداخت عمیق و جذاب اثر است که باعث شده کندو در فهرست آثار ماندگار سینمای ایران بدرخشد.

کندو فیلمی تامل‌برانگیز با موضوعی فراتر از زمانه خود است؛ اثری که نه‌تنها کهنه نمی‌شود، بلکه با گذر زمان معنایی تازه می‌یابد. برای علاقه‌مندان به سینمای کلاسیک ایران، این اثر  تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است.

فیلم ایرانی قدیمی تنگسیر

فیلم تنگسیر از بهترین فیلم های ایرانی قدیمی

  • سال اکران: 1352
  • ژانر: درام
  • کارگردان: امیر نادری
  • بازیگران: بهروز وثوقی، پرویز فنی‌زاده

فیلم “تنگسیر” یکی از برجسته‌ترین آثار جریان موج نو در سینمای ایران است که توسط امیر نادری براساس رمانی با همین نام اثر صادق چوبک ساخته شد. این اثر با یک داستان ساده و سر راست به مفهوم انتقام می‌پردازد. روایت شخصیت‌محور فیلم، داستان زندگی مردی را می‌گوید که برای انتقام، مسیری دشوار را انتخاب می‌کند.

هسته مرکزی فیلم “تنگسیر” به رشد و تحول شخصیت زائرمحمد وفادار است و ساختار روایی فیلم پیرامون تغییرات شخصیتی او شکل می‌گیرد. وقتی‌که بزرگان شهر در زمان تسویه حساب به محمد پول نمی‌دهند، او مجبوربه قتل شده و در مقابل ستم ایستادگی می‌کند.

در “تنگسیر”، قوانین انسانی به جای قوانین مدنی حاکم هستند و داستان منتظر قضاوت قاضی نمی‌ماند. این فیلم نیاز جامعه سنتی و اولیه به یک قهرمان را نشان می‌دهد؛ مردم تنگسیر تا قبل از آنکه زائرمحمد برای حق خود بجنگد، او را به‌عنوان نفرین‌شده و روانی می‌شناختند؛ اما زمانی‌که او با اسلحه پا به میدان می‌گذارد، زائرمحمد دیگر شیرمحمد است.

“تنگسیر” در پشت داستان قهرمانانه‌اش، یک روایت اجتماعی از رفتار مردم در برابر ستم را دراماتیک می‌کند؛ جامعه‌ای که ترسیده، ساکت مانده و در پشت توطئه‌های قدرتمندان به دنبال یک قهرمان می‌گردد.

بهترین فیلم های قدیمی ایرانی کدام اند ؟

سینمای ایران به‌شدت تحت‌تاثیر موج نوی سینمایی قرار داشت و تلاش‌های زیادی برای نوآوری و تولید فیلم‌های متفاوت انجام شد. در آن دوران، کارگردانانی که می‌خواستند از الگوی فیلم‌های سابق خارج شوند، به دلیل محدودیت‌ها و مشکلات متعدد، با سختی‌های فراوانی مواجه بودند.

به دنبال یافتن تهیه‌کننده‌ای مناسب، مشکلات بیشتری برای آنان به وجود می‌آمد و آن‌ها مجبور بودند با محدودیت منابع موجود کنار بیایند. همچنین، یکی از ویژگی‌های بارز سینمای هنری در آن زمان، نزدیکی آن به ادبیات بود. بنابراین، بسیاری از فیلم های ایرانی قدیمی به‌طور مستقیم از داستان‌ها و آثار ادبی الهام می‌گرفتند.

شما همراهان عزیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله بهترین فیلم های ایرانی دهه 60 مراجعه کرده و با خواندن این مقاله ارزشمند اطلاعات خود را نسبت‌به لیست فیلم های قدیمی ایرانی برتر عزیزمان بالا ببرید.

سوالات متداول:

1) کدام اثر در لیست بهترین فیلم های قدیمی ایرانی بعد از انقلاب قرار دارد؟ 

بن بست، کندو، طبیعت بی جان و جنوب شهر را می‌توان بهترین فیلم فارسی قدیمی دانست.

2) مهم‌ترین فیلم ایرانی قدیمی، قبل از انقلاب کدام است؟

مهم‌ترین فیلم‌های جریان‌ساز قبل از انقلاب ایران، خشت و آینه، قیصر، گاو و آرامش در حضور دیگران، به شمار می‌آیند.

حامد محبی

در سایت ویدو درباره سینما می‌نویسم؛ از نقد تا معرفی فیلم‌ها و سریال‌ها در ژانرهای مختلف.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا