10 تا از بهترین فیلم های بهرام بیضایی کارگردان صاحب سبک
بیضایی یکی از چهرههای شاخص و تاثیرگذار هنر معاصر ایران است. او نهتنها کارگردان سینما و تئاتر، بلکه پژوهشگری ژرف در زمینه تاریخ، اسطوره و ادبیات ایران است. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین فیلم های بهرام بیضایی بپردازیم و نگاهی به کارنامه پرافتخارش داشته باشیم.
این هنرمند در سال ۱۳۱۷ در تهران و در خانوادهای فرهنگی متولد شد که علاقهاش به هنر و ادبیات از همان دوران کودکی شکل گرفت. تحصیلات خود را در رشته ادبیات فارسی آغاز کرد؛ اما بهدلیل عدم هماهنگی روشهای آموزشی دانشگاه با روحیه کنجکاو و پژوهشگرانهاش، تحصیل را نیمهکاره رها کرد. او پس از مدتی کار در اداره ثبت اسناد به اداره هنرهای دراماتیک پیوست و مسیر هنری خود را بهصورت جدی آغاز نمود.
فیلم سگ کشی
- سال اکران: 1379
- کارگردان: بهرام بیضایی
- بازیگران: مژده شمسایی، مجید مظفری، رضا کیانیان، داریوش ارجمند، احمد نجفی، میترا حجار
این فیلم داستان زنی بهنام گلرخ کمالی را روایت میکند که پس از جدایی از همسرش به تهران بازمیگردد و درگیر مشکلات پیچیدهای میشود. او درمییابد که همسرش بهدلیل ورشکستگی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. وی تصمیم میگیرد برای کمک به همسرش وارد دنیای تجارت شود. در این مسیر پرچالش با مسائلی ازجمله بیاعتمادی، خیانت و خشونت مواجه و به تدریج متوجه میشود که همهچیز آنطور که بهنظر میرسد نیست.
در لیست بهترین فیلم های بهرام بیضایی بیشک سگکشی در صدر لیست قرار دارد. این سینمایی ازجمله فیلم های ایرانی خاطره انگیز دهه 60 و دوازدهمین فیلم منتشرشده بیضایی است که پس از یک دهه دوری اجباری از فیلمسازی به پرده سینما بازگشت. سگکشی بهدلیل نگاه اجتماعی و ساختار تریلری منحصربهفرد خود توسط برخی منتقدان ایرانی با آثار کلاسیک تاریخ سینما مقایسه و در گزارشی از بنیاد فیلم بریتانیا بهعنوان یکی از بهترین تریلرهای تاریخ سینما شناخته شد.
فیلم مسافران
- سال اکران: 1370
- کارگردان: بهرام بیضایی
- بازیگران: جمیله شیخی، مژده شمسایی، هما روستا، فاطمه معتمد آریا، محبوبه بیات، فرخلقا هوشمند
مسافران از بهترین فیلم های بهرام بیضایی، اثر متفاوت و تاملبرانگیزی را به تصویر میکشد که همچنان در حافظه سینمای ایران جایگاه ویژهای دارد. این فیلم با داستانی پر رمز و راز و فضایی که میان واقعیت و خیال در نوسان است، مخاطب را به دنیایی میبرد که در آن مفاهیمی چون زندگی، مرگ، امید و انتظار با هم تلاقی میکنند.
ماجرا از جادهای آغاز میشود که یک خانواده تصمیم دارند تا آینه موروثی را به جشن عروسی ماهرخ برسانند؛ اما سرنوشت برای آنها چیزی جز مرگ در نظر ندارد. تصادفی هولناک همهچیز را به هم میریزد و خانواده در سوگ این فقدان فرو میروند. دراینمیان، خانم بزرگ از پذیرش این فقدان سر باز میزند و معتقد است که مسافرانش باز خواهند گشت.
فیلم با حضور شخصیتهایی که هرکدام به نوعی روایتگر نگاه جامعه به مرگ و فقدان هستند، فضایی چندلایه میسازد. از رفتار ماموران و نزدیکان گرفته تا تاثیرات روانی این حادثه بر ماهرخ، هرکدام زوایای تازهای از داستان را پیشروی مخاطب قرار میدهند. بیضایی با دقتی تحسینبرانگیز، شخصیتها را پردازش میکند و در کنار آن از عناصر بصری و نمادین بهره میبرد تا لایههای پنهان روایت را آشکار کند.
فیلم وقتی همه خوابیم
- سال اکران: 1387
- کارگردان: بهرام بیضایی
- بازیگران: مژده شمسایی، علیرضا جلالیتبار، مجید مظفری، هدایت هاشمی
آخرین ساخته بهرام بیضایی در قرن چهاردهم، اثری است که تضادها و واکنشهای متفاوتی را بههمراه داشت. وقتی همه خوابیم نهتنها بر پرده سینما بلکه در ذهن مخاطبان نیز به سوالاتی تازه دامن زد. داستان فیلم روایتگر زندگی چکامه چمانی است که در پی یک تصادف تلخ، همسر و فرزند خود را از دست داده است. او که با درد و رنج این فقدان دستوپنجه نرم میکند، با ورود مردی تازهوارد، زندگیاش دستخوش تغییرات بیشتری میشود. این مرد که بهتازگی از زندان آزاد شده، رازهایی نهفته در دل دارد که بهمرور فاش میشوند و چکامه را با چالشهایی اخلاقی و احساسی روبهرو میکنند.
بیضایی در این فیلم، نگاه تیزبین و انتقادی خود به جامعه را با زبانی سینمایی روایت میکند. باوجود دریافت جوایزی در زمینه طراحی صحنه و لباس، تدوین و چهرهپردازی و نامزدی در بخشهای مهمی چون بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، این اثر نتوانست نظر مثبت بسیاری از منتقدان را جلب کند.
فیلم شاید وقتی دیگر
- سال اکران: 1366
- کارگردان: بهرام بیضایی
- بازیگران: سوسن تسلیمی، داریوش فرهنگ، علیرضا مجلل
شاید وقتی دیگر اثری دیگر از مجموعه آثار بهرام بیضایی است که در شرایط دشوار و با محدودیتهای بسیاری ساخته شد. هرچند این فیلم در مقایسه با دیگر آثار این کارگردان نامآشنا کمتر مورد توجه قرار گرفت؛ اما در پس ظاهر ساده و روایت آرام خود، پرسشهای عمیق و تاملبرانگیزی را درباره اعتماد و روابط انسانی مطرح میکند.
داستان از جایی آغاز میشود که مدبر، گوینده رادیویی، بهطور اتفاقی تصویر همسرش را در کنار مردی غریبه میبیند. این لحظه کوتاه شک و تردیدی را در دل او ایجاد میکند و آرامآرام او را به کشف دنیای پنهان زندگی همسرش سوق میدهد. کارگردان با مهارتی تحسینبرانگیز، این مسیر را به کاوشی پرالتهاب و رازآلود بدل میسازد؛ سفری که در آن مرزهای واقعیت و توهم، اعتماد و خیانت بهطور عمیق زیر سوال میرود.
شاید وقتی دیگر باوجود انتقادهایی که در زمان خود دریافت کرد، توانست مخاطبانی را جذب کند که به دنبال آثاری مفهومی و تاثیرگذار بودند. با گذشت زمان، شاید وقتی دیگر جایگاهی ویژه درمیان بهترین فیلم های بیضایی پیدا کرد و به نمونهای از توانایی او در خلق داستانهایی تبدیل شد که در عین سادگی، لایههای پیچیدهای از معنا را به نمایش میگذارند.
فیلم باشو غریبه کوچک
- سال اکران: 1368
- کارگردان: بهرام بیضایی
- بازیگران: سوسن تسلیمی، عدنان عفراویان، پرویز پورحسینی، فرخلقا هوشمند، اکبر دودکار
مقاله بهترین فیلمهای بهرام بیضایی را باشو، غریبه کوچک ادامه میدهیم. این اثر داستان زندگی پسرک جنگزدهای را روایت میکند که بعد از فقدان خانوادهاش خانوادهاش در میانه جنگ ایران و عراق بهتنهایی به شالیزارهای سرسبز شمال ایران میگریزد. او درمیان دنیایی کاملا بیگانه با زبانی متفاوت و فرهنگی غریب، پناهگاهش را در خانه نایی پیدا میکند؛ زنی که در مواجهه با رنجهای زندگی سرشار از صلابت و مهربانی است.
رابطه این پسر و نایی از نخستین لحظهها چیزی فراتر از کلمات است. فیلم با ظرافتی شگفتانگیز، پیوندی انسانی را میان این دو شخصیت خلق میکند. باشو که زبان نایی را نمیفهمد، با کار، تلاش و شجاعت خود به عضوی ضروری از خانواده تبدیل میشود؛ اما بازگشت پدر خانواده، تعادلی که بهسختی شکل گرفته را تهدید میکند.
آنچه این فیلم ایرانی قشنگ را از یک روایت ساده جدا میکند، این است که حتی در اوج تنشها، عشق و پذیرش بر ناآشنایی و تردید غلبه میکند و او جایی در دل این خانواده پیدا میکند. بیضایی در این اثر، فراتر از یک داستان سرراست، به مفاهیمی چون هویت، تعلق و انسانیت میپردازد. از نمادهای ظریف گرفته تا تصاویر عمیقا تاثیرگذار، هر عنصر فیلم در خدمت خلق جهانی است که هم زیبا و هم تلخ است.
فیلم غریبه و مه
- سال اکران: 1353
- کارگردان: بهرام بیضایی
- بازیگران: پروانه معصومی، خسرو شجاعزاده، منوچهر فرید، عصمت صفوی، ولی شیراندامی
در دل سکوت یک آبادی دورافتاده کنار دریا، قایقی از دل مه بیرون میآید و غریبه زخمی و خستهای را به ساحل میرساند. او که خود را آیت مینامد، چیزی از گذشتهاش به یاد ندارد؛ تنها میداند که درحال گریز بود و سایهای از ترس بر وی سنگینی میکند. اهالی آبادی ابتدا به کنجکاوی و سپس با سوظن به آیت نزدیک میشوند. درمیان این شک و گمانها، رعنا زنی که دریا شوهرش را بلعیده و پس نداده است، با نگاهی عمیقتر به این شخص مینگرد. این آغاز یک رابطه پیچیده و پراحساس است که سرنوشت همه را دگرگون میکند.
بهرام بیضایی در این اثر، تصویری از تقابل انسان و طبیعت و نبرد درونی انسان با گذشتهاش ارائه میدهد. فضای فیلم با نمادها و جزئیاتی غنی خلق شده که هرکدام رازهای خود را به دوش میکشند. داسی خونین که از قایق آیت بهدست میآید، گرهای است که شک را به یقین تبدیل میکند و اهالی را به محاکمه این غریبه میکشاند.
این اثر در جشنوارههای مختلف داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفت و جوایز ارزشمندی بهدست آورد. ازجمله این جوایز میتوان به جایزه ویژه جشنواره بینالمللی فیلم قاهره برای بهترین فیلمبرداری اشاره کرد.
فیلم چریکه تارا
- سال اکران: 1358
- کارگردان: بهرام بیضایی
- بازیگران: سوسن تسلیمی، منوچهر فرید، رضا بابک، سیامک اطلسی
چریکه تارا را قطعا جزو بهترین فیلم های بهرام بیضایی قرار داد که با داستانی حماسی و عاشقانه، مخاطب را به دنیای پر از رمز و راز تاریخ و اسطوره میبرد. در این فیلم سینمایی ایرانی عاشقانه زنی جسور و شجاع، با گذشتهای پیچیده و اسرارآمیز مواجه میشود.
داستان از جایی شروع میشود که تارا، بیوهای مستقل و دلیر، در مسیر بازگشت به خانهاش شمشیری قدیمی پیدا میکند. این شمشیر نهتنها به کشف رازهای خانوادهاش کمک میکند، بلکه او را به دنیایی متفاوت و پر از چالش میبرد. او در این مسیر با مردی مرموز روبهرو میشود که خود را از نسل جنگوجویان باستانی میداند و به دنبال بازپسگیری شمشیر است.
شمشیر در این داستان نمادی از قدرت و گذشته است و دنیای اطراف تارا، مانند دریا، جنگل و روستا هرکدام به نوعی به غنای داستان اضافه میکنند. سوسن تسلیمی در نقش تارا، بازی بینظیری از خود به نمایش میگذارد. او شخصیتی را بهتصویر میکشد که درعین ظرافت، قدرت و ارادهای بینظیر دارد. این زن در دنیایی که مردان حرف آخر را میزنند، برای حفظ آزادی و استقلالش میجنگد.
فیلم کلاغ
- سال اکران: 1357
- کارگردان: بهرام بیضایی
- بازیگران: پروانه معصومی، حسین پرورش، منوچهر فرید، آنیک
کلاغ با بازی بینظیر بازیگران و کارگردانی درخشان بیضایی، در لیست بهترین فیلم های او قرار میگیرد. این فیلم پر از لایههای پنهان است که در آن بیضایی با دقت و ظرافت داستان بینظیری را روایت میکند. این داستان به زندگی مردی بهنام اصالت میپردازد که در تلاش برای یافتن موضوعی مناسب جهت ساخت یک برنامه تلویزیونی است. او بهطور اتفاقی با آگهیای در روزنامه روبهرو میشود که درباره دختری گمشده است. همین رویداد ساده، آغازی میشود برای سفری پرماجرا و رازآلود که او را به کشف حقیقتی شگفتانگیز سوق میدهد.
با پیشرفت داستان، تماشاگران وارد دنیای رازآلودی میشوند که در آن گذشته، خاطرات و هویت گمشدهها بههم پیچیدهاند. اصالت بههمراه همکارش آسیه که آموزگار مدرسه ویژه افراد با اختلال شنوایی و گفتاری است به جستوجو برای یافتن حقیقت میپردازد. وقتی او به یک نشانی قدیمی میرسد، متوجه میشود که داستان مربوط به سی سال پیش است و در این لحظه پرده از حقیقتی شگفتانگیز برداشته میشود.
بازی درخشان حسین پرورش و پروانه معصومی به روایت داستان کمک کرد و بر عمق احساسی آن افزود. فیلم بیضایی ازجمله آثاری است که میتواند به شدت ذهن مخاطب را درگیر کند که پس از هربار تماشا متوجه سرنخهای جدید شود.
فیلم مرگ یزگرد
- سال اکران: 1361
- کارگردان: بهرام بیضایی
- بازیگران: سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، یاسمن آرامی، امین تارخ، محمود بهروزیان
مرگ یزدگرد از بهترین فیلم های بهرام بیضایی شناخته میشود که با اقتباس از نمایشنامهای بههمیننام، داستان سقوط آخرین امپراتوری ساسانی و مرگ شاه یزدگرد را به شکلی تکاندهنده روایت میکند. بیضایی در این فیلم با بهرهگیری از زبان سینمایی منحصربهفرد خود، به واکاوی عمیق مفاهیمی چون قدرت و نقش سرنوشت در زندگی انسانها میپردازد.
این اثر که در فهرست فیلم های ایرانی قدیمی معروف قرار میگیرد، در فضایی وهمآور و مرموز در یک عصارخانه قدیمی، فیلمبرداری شده است که بهخوبی حس سردی، تنهایی و سقوط امپراتوری را منتقل میکند. بازیگران بهویژه سوسن تسلیمی و یاسمن آرامی با اجرای درخشان خود، شخصیتها را بهطور کامل زنده کردند و عمق خاصی به فیلم بخشیدند. این اثر بهدلیل مسائل مربوط به حجاب بازیگران زن با مشکلات جدی مواجه شد و مدت زیادی توقیف ماند.
توقیف مرگ یزدگرد نشاندهنده چالشهای سینماگران ایرانی در دوران پس از انقلاب اسلامی است. از یک طرف، محدودیتهای نظام حاکم بر آزادیهای هنری فشار وارد میکرد و از طرف دیگر، سینماگران همچنان در تلاش بودند تا با آثار خود واقعیتهای جامعه را بهتصویر بکشند.
فیلم رگبار
- سال اکران: 1351
- کارگردان: بهرام بیضایی
- بازیگران: پرویز فنیزاده، پروانه معصومی، منوچهر فرید، جمشید لایق، محمدعلی کشاورز
رگبار ازجمله بهترین فیلم های بهرام بیضایی است که در آن به موضوعات پیچیدهای از زندگی اجتماعی پرداخته میشود. فیلم با ورود آقای حکمتی یک آموزگار جدید در مدرسه جنوبی تهران آغاز میشود. او در اولین برخورد با یکی از شاگردانش به نام مسیب که به نوعی نماینده قشر جوان و معترض است، تصمیم میگیرد او را از کلاس بیرون کند.
عاطفه، خواهر مسیب در اینجا وارد میشود و رابطهای عاطفی میان او و حکمتی شکل میگیرد که سرآغاز تغییرات پیچیده و گریزناپذیری است. بااینحال، فیلم فقط درباره عشق نیست. داستان در عمق خود به مشکلات اجتماعی و تضادهای طبقاتی نیز اشاره دارد.
یکی از نکات برجسته این فیلم سینمایی اجتماعی ایرانی بهتصویر کشیدن زندگی در محلههای فقیرنشین است که باوجود فقر و مشکلات هنوز احساسات انسانی و روابط شخصی نقش کلیدی دارند. بیضایی با استفاده از فضاسازی دقیق و بازیهای استادانه، مخاطب را به دنیای پیچیدهای از تنشهای انسانی وارد میکند.
معرفی بهترین فیلم های بهرام بیضایی
در این مقاله مروری بر کارنامه هنری بهرام بیضایی داشتیم و سعی کردیم بهترین آثار این هنرمند را به شما معرفی کنیم. این کارگردان با نگاه هنری و دقیق خود توانسته فیلمهایی ماندگار خلق کند که همچنان مورد توجه قرار دارند. بیضایی توانسته با خلق شخصیتها و داستانهای پیچیده، جایگاه ویژهای در سینمای ایران بهدست آورد. شما کدام اثر را در لیست بهترین فیلم های بهرام بیضایی قرار میدهید و به کدامیک بیشتر علاقه دارید؟ آیا فیلمی از این کارگردان هست که جای آن در این لیست خالی باشد؟