بهترین فیلم های فرانسوی (15 فیلم فرانسوی برتر + امتیاز IMDb)
زهرا ظریفی8 آبان 1403آخرین به روز رسانی: 8 آبان 1403
0 خواندن این مطلب 15 دقیقه زمان میبرد
بهترین فیلم های فرانسوی الهامبخش بسیاری از آثار سینمایی در جهان بودهاند. با تاریخچهای غنی و پر از شاهکارهای سینمایی، سینمای فرانسه همواره توانسته است توجه و تحسین مخاطبان جهانی را به خود جلب کند. از زمان آغاز سینما تا به امروز، این آثار با داستانهای عمیق و کارگردانیهای خلاقانه، استانداردهای جدیدی را در صنعت فیلمسازی تعریف کردهاند.
ما در تیم تحریریه ویدو، با دقت و وسواس فراوان، برخی از بهترین فیلمهای فرانسوی تمام دوران را انتخاب کردهایم. این لیست شامل فیلمهایی است که تماشای آنها برای هر سینمادوستی الزامی است. آثاری که هر کدام به نوبه خود تاثیر قابلتوجهی بر سینمای جهان داشتهاند و تجربه بینظیری را به بینندگان خود ارائه میدهند.
Joyeux Noel فیلمی فرانسوی که با الهام از یکی از زیباترین رویدادهای تاریخی جنگ جهانی اول، یعنی آتشبس کریسمس سال 1914، ساخته شده است. این اثر سینمایی ما را میان سنگرهای جنگ میبرد و از نگاه سربازان آلمانی، فرانسوی و بریتانیایی وقایع آن شب تاریخی را بهتصویر میکشد.
درمیان جنگ و خونریزی، ناگهان آهنگی از دل سنگرها بلند میشود. سربازانی که تا دقایقی پیش دشمن یکدیگر بودند، اکنون در شب کریسمس، مرزهای خصومت را کنار میگذارند و بهسوی یکدیگر میروند. آنها به جای گلوله، توپ و تانک، آواز میخوانند، غذا به اشتراک میگذارند و برای لحظههایی کوتاه، صلح را تجربه میکنند.
فیلم فرانسوی زبان شب پادشاهان (La Nuit des rois) پس از اکران خود، توانست نظر منتقدان را جلب کند. این فیلم نهتنها در زمره بهترین فیلمهای آن سال قرار گرفت، بلکه در نودوسومین دوره جوایز اسکار نیز نامزد بهترین فیلم بینالمللی شد.
داستان این اثر ما را به اعماق جنگلهای ساحل عاج و زندان لاماکا میبرد؛ زندانی که توسط خود زندانیان اداره میشود. در این زندان عجیب، با طلوع ماه قرمز، سنتی دیرینه برگزار میشود؛ زندانیان یک نفر را انتخاب میکنند تا شب را به قصهگویی بگذراند. مرد جوان قصه ما نیز بهاینترتیب فرصتی مییابد تا با روایت داستانهای حماسی و خیالانگیز، همبندیان خود را سرگرم کند و به نوعی قدرت را در زندان در دست بگیرد.
“سامورایی” (به فرانسوی: Le Samouraï) یکی از فیلمهای برجستهٔ جنبش نوآور فرانسوی موج نو، محصول سال ۱۹۶۷ و به کارگردانی ژان-پیر ملویل است.
در این فیلم، آلن دلون، بازیگر مشهور فرانسوی، در اولین همکاری با ملویل (کارگردان برجستهٔ موج نو) نقش یک قاتل خونسرد به نام جف کاستلو را بازی میکند که فقط به دنبال پول، افرادی را به قتل میرساند. صورت جذاب و سنگین دلون که در حالت عادی هم احساساتش را نشان نمیدهد، بهترین انتخاب برای بازی در نقش کاستلو بوده است.
با وجود اینکه فیلم “سامورایی” ویژگیهای فیلمهای نوآر (فردی که بهتنهایی با سیستم مقابله میکند، سایههای تیره، نورپردازی نیمهتاریک) را دارد، ولی بیشتر در دستهٔ فیلمهای برجستهٔ جنبش نوآور فرانسوی موج نو قرار میگیرد.
تاریخ انتشار: ۱۰ ژوئن ۱۹۵۹ (فرانسه)، ۱۶ مه ۱۹۶۰ (آمریکا)
مدت زمان: ۹۰ دقیقه
فیلم “هیروشیما عشق من”، اثری از فیلمساز فرانسوی آلن رنه و محصول سال ۱۹۵۹ است. این فیلم اغلب به عنوان نخستین فیلم بلند رنه و با بازیگری امانوئل ریوا شناخته میشود. فیلم در قالب درامی ضد جنگ به حادثه بمباران اتمی هیروشیما میپردازد و با استقبال بسیاری از منتقدان روبرو شد. مارگریت دوراس برای فیلمنامهٔ این اثر نامزد دریافت جایزه اسکار شد.
در داستان فیلم، بازیگری فرانسوی برای بازی در فیلمی به ژاپن سفر میکند و با آرشیتکتی ژاپنی برای دو روز رابطه برقرار میکند. تکنیک روایی در فیلم، احساس ناتوانی و سردرگمی را در بینندهها به وجود میآورد و به نمایش گذاشتن دو زمان مختلف، یعنی زمان حال و گذشته، کمک میکند. این فیلم بیانگر این است که بحران بزرگی که جنگ بعد از جنگ جهانی دوم به وجود آورده، درواقع به دلایلی بسیار عمیق و پایدار بازمانده از گذشته ریشه میگیرد و قابل حل نیست.
“نفرت” (La Haine) فیلمی سیاه و سفید است که در سال ۱۹۹۵ در فرانسه ساخته شد. این اثر به کارگردانی متیو کاسوویتس و با بازی ونسان کسل، هوبرت کاوندی و سعید تغماوی ساخته شد. داستان فیلم درباره سه پسر جوان است که در حومه شهر زندگی میکنند و برای بقا در محیطی پر از خشونت و فقر تلاش میکنند. نام نفرت از جملهای که در ابتدای فیلم توسط یکی از شخصیتها اظهار میشود، گرفته شده است: “La haine attise la haine!”؛ به معنی “تنفر، تنفر ایجاد میکند.”
این فیلم به عنوان پربینندهترین فیلم سال در فرانسه شناخته شد و در سایت راتن تومیتوس با امتیاز نسبی ۸/۱۰ و با ۱۰۰٪ رای مثبت از ۱۴ نقد، توفیق نسبی در میان منتقدان را کسب کرد. منتقد لس آنجلس، کوین توماس، فیلم را “جریحه دار، حیاتی و فریبنده” توصیف کرده است. همچنین، مجله امپایر در سال ۲۰۱۰ “نفرت” را در رتبه سی و دوم بهترین صد فیلم سینمای جهان قرار داد.
این فیلم در سطح بینالمللی جوایز متعددی را کسب کرد، که مهمترین آنها جایزه بهترین کارگردانی برای متیو کاسوویتز در فستیوال فیلم کن سال ۱۹۹۵ بود.
فیلم پییرو خله – Pierrot le Fou
کارگردان: ژانلوک گدار
تهیهکننده: ژرژ دو بورگار
نویسنده: ژانلوک گدار، بر اساس وسواس نوشته لیونل وایت
“Pierrot le Fou” یا “پیروت ای فو “، فیلمی درام و عاشقانه به کارگردانی ژانلوک گدار، محصول سال ۱۹۶۵، است. این اثر که در میان بهترین فیلم های غیرانگلیسی زبان جایگاه ویژهای دارد، به یکی از نقاط اوج موج نوی فرانسه تعلق دارد.
داستان فیلم “پیروت ای فو ” دربارهٔ فردینان یا “پیروت ای ” (با بازی ژانپل بلموندو) است که خسته از زندگی مرفه بورژوایی خود در پاریس شده است. او تصمیم میگیرد همسر و فرزندانش را ترک کند و با ماریان رنوآر (با بازی آنا کارینا)، پرستار بچههایش که دوست دختر سابقش نیز بوده، فرار کند. در خانهٔ ماریان، آنها با جسدی روبرو میشوند و به دنبال آن، گانگسترهایی از الجزایر نیز به دنبالشان هستند. فردینان و ماریان ماشینی میدزدند و سفرشان را آغاز میکنند.
سرانجام به جزیرهای به نام کوت دازور میرسند و زندگی آرامی را در آنجا آغاز میکنند. فردینان با شعر خواندن و شعر گفتن وقت خود را گذرانده و ماریان به دلیل بیقراری، تصمیم میگیرد به دیدار برادرش برود. در حین این سفر، آنها با گانگسترهایی که دنبالشان هستند روبرو میشوند. با تلاشهای زیاد، فردینان و ماریان موفق میشوند از چنگ گانگسترها فرار کنند. در ادامه، زندگیشان به طور مداوم تحت تأثیر رویدادهای ناگواری قرار میگیرد. در نهایت، ماریان نقشهای میکشد که چمدان پر از پول دزدی را پیدا کنند.
در این فیلم، بازیگرانی همچون ژانپل بلموندو و آنا کارینا حضور دارند. موسیقی فیلم نیز توسط آنتوان دوامل ساخته شده است. “پییرو خله” به دلیل داستان عاشقانه، بازیگری عالی و چشمنوازیهای تصویری، بهعنوان یکی از شاهکارهای سینمای جهان شناخته شده است.
“چهارصد ضربه” فیلمی درخشان از فیلمسازی سینمای موج نو فرانسه است که در سال ۱۹۵۹ توسط فرانسوا تروفو کارگردانی شده است. این فیلم، به عنوان یکی از برجستهترین نمونههای سینمای موج نو، هنرمندی و نوآوریهای زیادی را در دنیای سینما بهاشتراک گذاشته است. “چهارصد ضربه” در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده و جایزه بهترین کارگردانی را به دست آورده است.
این فیلم، با داستانی ساده و روان، زندگی پسری به نام آنتوان دوآنل را در آستانه بلوغ به تصویر کشیده است. شخصیت آنتوان با بازی زیبا و ظریفانه ژان پیر لئو، به شکلی منحصر به فرد و طبیعی به تصویر کشیده شده است. داستان فیلم با ارائه مسائلی مانند زندگیهای غیرمعمول، سبک کارگردانی آزاد و دوری از روایت خطی، به عنوان یکی از محصولات برجسته سینمای موج نو تبدیل شده است.
“چهارصد ضربه” به عنوان یکی از نمونههای معرف سینمای فرانسه در دهه ۱۹۵۰، در جایگاهی بین سینمای آمریکایی ملاکی و سینمای اروپایی آزاد قرار دارد. این فیلم به عنوان یکی از فیلمهایی که توانسته انقلابی در سینمای فرانسه به راه بیندازد، همچنان بعد از گذشت چندین دهه، به عنوان یکی از مهمترین و برجستهترین فیلمهای تاریخ سینما شناخته میشود.
فیلم “سرنوشت شگفتانگیز املی پولن” یا “آملی”، یک فیلم رمانتیک در سال ۲۰۰۱ است که توسط گیوم لورن نوشته شد و توسط ژان پیر ژونه کارگردانی شد. این فیلم به عنوان یکی از موفقترین فیلمهای تاریخ سینمای اروپا و یکی از تحسین شدهترین فیلمهای غیر انگلیسی زبان شناخته میشود. آملی با بودجه ۱۰ میلیون دلار ساخته شد و به فروش رویایی ۱۷۳٫۹ میلیون دلاری رسید. این فیلم در سایت راتن تومیتوز با امتیاز ۸۹٪ و در سایت متاکریتیک با امتیاز ۶۹/۱۰۰ مورد استقبال منتقدان قرار گرفت.
فیلم “آملی” داستان زندگی یک دختر جوان به نام املی را روایت میکند که با تنهایی و کسالتباری در پاریس زندگی میکند. اما پیدا کردن یک جعبه مرموز، زندگی او را دگرگون میکند و او تصمیم میگیرد با پیدا کردن صاحب جعبه، او را خوشحال کند. در این راه، املی با پسری آشنا میشود و عاشق او میشود. املی با ترتیب دادن بازیهایی، پسر را به دست میآورد و… فیلم “آملی” به عنوان یک فیلم رمانتیک، با الهام از داستانهای قدیمی و موسیقی زیبای آن، توانسته است خود را در صدر فیلمهای برتر جهان و جزو بهترین فیلم های فرانسوی قرار دهد.
فیلم یک پیامبر – A Prophet
کارگردان: ژاک اودیار
تهیهکنندگان: مارتین کاسینلی و آنتونین ددت
فیلمنامهنویسان: ژاک اودیار، توماس بیدگن، عبدالرؤوف دفری و نیکولاس پئوفایی
داستان: عبدالرؤوف دفری
بازیگران: طاهر رحیم، نیلز آرستراپ، ژیل کوئن و عادل بنشریف
موسیقی: الکساندر دسپلای
فیلمبردار: استفان فونتین
تدوینگر: ژولیت ولفلینگ
توزیعکننده: یوجیسی دیستریبیوشن
تاریخهای انتشار: ۱۶ مه ۲۰۰۹ (جشنواره فیلم کن ۲۰۰۹) و ۲۶ اوت ۲۰۰۹ (فرانسه)
مدت زمان: ۱۵۵ دقیقه
کشور: فرانسه و ایتالیا
یک پیامبر (به فرانسوی: Un prophète) نام فیلمی است در ژانر درام جنایی، محصول سال ۲۰۰۹ کشور فرانسه که توسط ژاک اودیار کارگردانی شده است. در این فیلم، طاهر رحیم و نیلس آرستراپ از بازیگران اصلی هستند.
این فیلم در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی، به دلیل داشتن صحنههای خشونت، صحنههای سکسی و صحبتهای ناپسند، درجه سنی R را دریافت کرد و محدودیت سنی زیر ۱۸ سال برای تماشای آن تعیین شد.
در داستان این فیلم، شخصیت اصلی به نام مالک که یک جوان عرب است، به زندانی در فرانسه منتقل میشود و در آنجا به قدرت میرسد و وارد یک باند مافیایی میشود.
این فیلم با دریافت نمرات بالایی از منتقدین و جوایز متعددی که از جمله جایزه بهترین فیلم سال ۲۰۰۹ سینمای جهان در نظرسنجی معتبر سالیانهٔ نشریه سایت اند ساوند است، به عنوان یکی از بهترین فیلمهای سینمای جهان مطرح شده است.
فیلم آبی گرمترین رنگ است – Blue is the Warmest Color
کارگردان: عبداللطیف کشیش
تهیهکننده: عبداللطیف کشیش
نویسنده: عبداللطیف کشیش، گالیا لاکروا، بر پایهٔ رمان گرافیکی آبی گرمترین رنگ است اثر ژولی مارو
تاریخهای انتشار: ۲۳ مه ۲۰۱۳ (کن)، ۹ اکتبر ۲۰۱۳ (فرانسه)
مدت زمان: ۱۷۹ دقیقه
کشور: فرانسه، بلژیک، اسپانیا
فیلم درام رمانتیک “زندگی آدل” به کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی عبداللطیف کشیش، داستان عشق میان دو زن همجنسگرا به نامهای “ادل” و “اما” را به تصویر میکشد. در این فیلم، زندگی عاشقانه و روابط این دو دختر با تصاویری بیپرده و صریح نشان داده شده است. در مراسم جشنواره فیلم کن، این فیلم برندهٔ نخل طلا شد و هنرپیشه های ادل اگزارکوپولوس و لئا سیدو نیز به استثنای کارگردان، نخل طلا دریافت کردند.
این فیلم به کارگردانی عبداللطیف کشیش، داستان عشق میان دو زن همجنسگرا به نامهای “ادل” و “اما” را به تصویر میکشد. در فیلم، مسائلی مانند طبقه کارگر، آزادی، عشق و روابط بین افراد با تصاویری بیپرده و صریح نشان داده شده است. در فیلم، تفاوتهای اجتماعی بین دو خانواده و دیدگاههای آنها نیز به تصویر کشیده شده است.
رنگ آبی در فیلم به عنوان نمادی از کنجکاوی، شور، عشق و نهایتاً اندوه به کار رفته است. روابط نیز، چه دگرجنسگرایی و چه همجنسگرایانه، یکی از قوههای محرکه فیلم هستند. در فیلم “آبی گرمترین رنگ است”، تصاویری از غذا وجود دارد که این موضوع نیز یکی از عناصر موضوعی مهم فیلم است.
فیلم “زندگی آدل” به کارگردانی عبداللطیف کشیش، داستان عشق دو زن همجنسگرا به نامهای “ادل” و “اما” را به تصویر میکشد. پس از گرفتن جایزه نخل طلا، بازیگران فیلم شروع به انتقاد از نحوه فیلمسازی ظالمانه کشیش و شرایط سخت کاری سر صحنه که برای مدت شش ماه ادامه داشته، کردند. همچنین، با توجه به صحنههای جنسی آشکار در فیلم، آن را
تاریخهای انتشار: ۱۲ سپتامبر ۱۹۶۹ (فرانسه)، ۶ اکتبر ۱۹۷۰ (ایتالیا)، ۲۸ آوریل ۲۰۰۶ (ایالات متحده)
مدت زمان: ۱۴۵ دقیقه
فیلم “ارتش سایهها”، به کارگردانی ژان پیر ملویل و با بازی لینو ونتورا، سیمون سینیوره، پل موریس و ژان-پیر کسل، در سال ۱۹۶۹ منتشر شد. این فیلم درام-دلهرهآوری است که واقعیتهای جنگ جهانی دوم را به تصویر میکشد. داستان گروه کوچکی از مبارزان مقاومت را دنبال میکند که در بین خانههای امن جابجا میشوند و با ارتش متفقین همکاری میکنند. آنها تلاش میکنند تا از دستگیری و اعدامشان که محتملترین سرنوشت آنهاست، بگریزند. این فیلم، در کنار به تصویر کشیدن شخصیتهای قهرمانانه، نمایی تاریک و غیررومانتیک از مقاومت را به تصویر میکشد.
فرانسه در اوایل سال ۱۹۴۰ توسط ارتش نازی آلمان اشغال شد و دولت ژنرال دوگل در تبعید به سر میبرد. رژیم مارشال پتن از منابع رایش سوم دفاع میکند و اقتصاد سقوطی و فقر و گرسنگی در فرانسه بیداد میکند. جنگ جهانی دوم همه جا را درمینوردد و زبانه میکشد. انگلستان تنها جزیره مقاومت و پایداری در آن سوی کانال مانش محصور است و آمریکا در خاور دور، در برابر ارتش ژاپن رهبری میکند.
در فضایی پر از ترس و تاریکی، گروهی از مردان و زنان دست از جان شسته ارتش سری فرانسه را تشکیل میدهند، ارتش مقاومت فرانسه، ارتش سایهها. آنها بر مرگ غلبه کرده و با طرد دنیای مرده متحرک، شور زندگی را از نو زنده کردهاند. جنگ با تمام بی رحمی و قساوت، واقعیت را به آنها تحمیل کردهاست و خدای تاریخ برای اصلاح سرشت بشری دست به کار شدهاست.
فیلم دستنیافتنیها – The Intouchables
کارگردان: اولیویه ناکاش
نویسندگان: اولیویه ناکاش، اریک تولدانو
تهیهکنندگان: نیکلاس دوال، لورن زیتون، یان زنو
بازیگران: فرانسوا کلوزه، عمر سی، آن لو نی، اودره فلورو، کلاتو مولت، سیریل مندی
موسیقی: لودویکو اناودی
فیلمبردار: متیو وادپید
تدوینگر: دوریان ریگال
توزیعکننده: گومون
تاریخهای انتشار: ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۱ (سن سباستین)، ۲ نوامبر ۲۰۱۱ (فرانسه)
مدت زمان: ۱۱۲ دقیقه
هزینهٔ فیلم: €۹٫۵ میلیون یورو (۱۰٫۸ میلیون دلار)
فروش گیشه: €۳۶۰ میلیون یورو (۴۲۶٫۵ میلیون دلار)
فیلم “دستنیافتنیها” (Intouchables)، به کارگردانی اولیویه ناکاش و اریک تولدانو در سال ۲۰۱۱ در فرانسه ساخته شده است. داستان این فیلم بر اساس یک واقعیت استوار است. فیلیپ، یک نویسنده ثروتمند، به علت سقوط با چتر، به دلیل فلج شدن، نیاز به پرستاری دارد.
او در این راه با دریس آشنا میشود و او را به عنوان پرستار خود استخدام میکند. دریس، پیش از این، یک مرد بداخلاق و غیرقابل تحمل بوده است، اما با ورود به خانه فیلیپ، زندگی و شخصیت خود را تغییر میدهد. حضور دریس، زندگی فیلیپ را به کلی تحول میدهد و باعث میشود که او به جای زندگی کسلکنندهای که داشت، با ماشینهای مازراتی به خیابانها بیاید و از زندگی لذت ببرد.
فیلم به هیچکس نگو – Tell No One
کارگردان: گیوم کنه
تهیهکننده: لوک بسون
فیلمنامهنویسان: گیوم کنه، Philippe Lefebvre (بر پایهٔ Tell No One اثر هارلن کوبن)
توزیعکننده: اروپاکورپ (فرانسه)، Music Box Films (آمریکا)
تاریخهای انتشار: ۱ نوامبر ۲۰۰۶ (فرانسه)
مدت زمان: ۱۳۱ دقیقه
هزینهٔ فیلم: ۱۳٫۸ میلیون دلار
فروش گیشه: ۳۲ میلیون دلار
فیلم “به هیچکس نگو” (Ne le dis à personne)، به کارگردانی گیوم کنه در سبک دلهرهآور در سال ۲۰۰۶ ساخته شد. این فیلم بر اساس رمانی با همین نام اثر هارلن کوبن ساخته شده است. متن فیلمنامه این فیلم که توسط گیوم کنه و فیلیپ لوفور نوشته شده است، با کتاب دارای تفاوتهایی است برای مثال در رمان، متخصص شکنجه یک مرد آسیایی بود که در فیلم به یک زن سفیدپوست تبدیل شد و هویت قاتل نیز عوض شد.
نویسنده کتاب در یک مصاحبه اظهار داشته که پایان فیلم نسبت به پایان کتاب، برایش جذابیت بیشتری داشته است. “به هیچکس نگو” در مراسم جایزه سزار ۲۰۰۷ در فرانسه، در چهار بخش برنده شد: بهترین کارگردانی (گیوم کنه)، بهترین بازیگر مرد (فرانسوا کلوزه)، بهترین ادیت و بهترین موسیقی فیلم.
فیلم “شهر کودکان گمشده” (The City of Lost Children) یک فیلم درام، علمی تخیلی و فانتزی محصول مشترک کشورهای فرانسه، آلمان، اسپانیا، بلژیک و ایالات متحده آمریکا است که در سال ۱۹۹۵ به کارگردانی مشترک ژان پیر ژونه و مارک کارو تولید و منتشر شد. فیلمنامه این اثر را ژیل آدرین، ژان-پیر ژونه و مارک کارو به رشته تحریر درآوردند. بازیگرانی چون ران پرلمن، دنیل امیلفورک، ژودیت ویته، دومینیک پینان، ژان کلود دریفوس، ژان لویی ترنتینیان، مارک کارو و غیره در آن به ایفای نقش پرداختهاند.
فیلم “شهر کودکان گمشده” پس از اکران با نظرات متفاوتی از سوی منتقدین و مخاطبان روبرو شد، اما در کل اغلب آنها فیلمنامه و جلوههای بصری فیلم را مورد ستایش قرار دادند. این فیلم موفق شده است امتیاز ۷٫۷ را از سایت معتبر IMDB کسب نماید.
فیلم برگشتناپذیر – Irreversible
کارگردان: گاسپار نوئه
نویسنده: گاسپار نوئه
بازیگران: مونیکا بلوچی، ونسان کسل، آلبر دوپنتل
موسیقی: توما بانگلتر
توزیعکننده: مارس دیتربیوشن (فرانسه)، لاینز گیت فیلمز (ایالات متحده)
تاریخ انتشار: ۲۲ مه ۲۰۰۲
مدت زمان: ۹۷ دقیقه
فیلم “برگشتناپذیر” به کارگردانی گاسپار نوئه، در سبک دلهرهآور و روانشناختی، در سال 2002 منتشر شد. در جشنواره فیلم کن، نظرات متناقضی درباره این فیلم بیان شد؛ برخی از بینندگان از روایت بدیع و نویدآور آن تحسین کردند، در حالی که برخی دیگر به دلیل تصاویر خشونتآمیز و جنسیت در آن، از فیلم منزجر شدند. به همین دلیل “برگشتناپذیر” در سراسر جهان با درجهبندیهای محدودکننده عرضه شد.
داستان فیلم در یک روز اتفاق میافتد و دنباله اتفاقات را به تصویر میکشد؛ آلکس و مارکوس با دوستشان پیر به مهمانی میروند، آلکس در میانه شب به دلیل بیماری خود از مهمانی خارج میشود و در راه با یک منحرف جنسی مواجه شده و برای سهلانگاری او مورد تجاوز و شکنجه قرار میگیرد. مارکوس پس از شنیدن این خبر، به دنبال انتقامی خشونتآمیز میگردد و به همراه پیر به کلوب همجنسگرایان به نام “رکتوم” میرود.
یکی از ویژگیهای مهم فیلم “برگشتناپذیر”، استفاده از داستاننویسی برعکس است؛ یعنی داستان به صورت معکوس و با نمایش آخرین صحنه در ابتدای فیلم و نمایش ابتدایی در پایان آن، به تصویر کشیده شده است.
این فیلم دارای صحنههای خشونتآمیز و جنسیتی است که به همین دلیل در برخی کشورها با درجهبندیهای محدودکننده عرضه شده است و برخی از منتقدان فیلم، این اثر سینمایی را به دلیل شدت و خشونت آن، غیرقابل تماشا دانستند.
نگاهی بر بهترین فیلم های فرانسوی
سینمای فرانسه برای سبک نوآورانه و خلاقانهاش شناخته شده است و بسیاری از آثار سینمایی این کشور به عنوان بهترین فیلم های خارجی در جهان شناخته میشوند. در طول دهههای مختلف، فیلمهای فرانسوی با تنوع ژانرها از درام و عاشقانه تا نوآر و وسترن، توانستهاند مخاطبان زیادی را مجذوب خود کنند و تأثیر قابلتوجهی بر سینمای جهان بگذارند.
در این مقاله، به معرفی فیلمهای برتر فرانسوی میپردازیم که هر یک به دلیل کیفیت بالا و داستان جذاب، جایگاه ویژهای در تاریخ سینما پیدا کردهاند. این آثار نهتنها در زمان اکران خود تحسین منتقدان را برانگیختند، بلکه هنوز هم پس از سالها همچنان تاثیرگذار باقی ماندهاند.
این لیست شامل فیلمهایی است که هر علاقهمند به سینما باید حداقل یکبار در زندگی خود به تماشای آنها بنشیند. آیا هیچ یک از این فیلمها توجه شما را جلب کرده است؟ قبلاً هیچ یک از آنها را تماشا کردهاید؟ نظرات و تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما و دیگر علاقهمندان به اشتراک بگذارید و بگذارید در این گفتوگوی سینمایی سهیم شوید.
به این مقاله امتیاز دهید post
لینک کپی شد
زهرا ظریفی8 آبان 1403آخرین به روز رسانی: 8 آبان 1403
من بیش از یک ساله که در زمینه سئو، محتوا و سئومحتوا فعالیت میکنم و مشتاق هستم تا جدیدترین مباحث تو این حوزه رو یادبگیرم و تجربیات بیشتری کسب کنم.
داستان و علاقه من با یه پروژه برندسازی شخصی شروع شد و حالا من دنبالهرو این تجربه هستم.