از زبان شما

موفقیت شغلی چیست؟

خودشناسی در طراحی مسیر شغلی اهمیت زیادی دارد. اینکه نقاط قوت خود را بدانیم، ارزش ‌های خود را بشناسیم و مدل تعامل و کاری خود که در آن احساس و عملکرد بهتری داریم را پیدا کنیم. اینگونه بهتر می ‌توانیم گزینه‌های مختلفی که در پیش روی خود داریم را اولویت‌ بندی کنیم و در برخی از دوراهی‌ ها تصمیم بهتری بگیریم.

البته در این حالت و با خودشناسی در ابتدا و در محدود کردن گزینه ‌های اولیه احتمالا می ‌توانیم انتخاب نسبتا راحت‌ تری داشته باشیم، برای مثال بین کاری که تعامل انسانی زیادی دارد و حوزه اصلی آن از جنس بازاریابی و فروش است در مقابل یک کار تحقیق و توسعه در یک سازمان فنی و مهندسی. ولی در صورتی که به گزینه‌ های محدودتری مثل فروش سازمانی، تحقیق و توسعه، مدیریت منابع انسانی و … رسیدیم نیاز به اقدامات بیشتری داریم.

برای مثال انتخاب مسیر دقیقتری در مدیریت منابع انسانی نیاز به اقدام عملی و درک عمیق‌ تری از این نقش‌ها دارد. اینکه من مسیر شغلی مدیر منابع انسانی در یک هلدینگ بزرگ را ترجیح می‌ دهم یا علاقه دارم در زمینه برند کارفرمایی یک متخصص شوم یا به حوزه مشاوره مدیریت منابع انسانی علاقه دارم. با مطالعه کردن، تجربه عملی و مشاهده و کمک گرفتن از تجربیات دیگران، می‌ توانیم شناخت بهتری از هر جایگاه شغلی به دست می‌ آوریم و درنهایت با توجه به شناختی که از خود داریم بتوانیم بهتر تصمیم‌ گیری کنیم.

موفقیت شغلی یعنی توسعه فردی و سازمانی شاغل بنحوی که او به اهدافش برسه و هم اهداف سازمان محقق شود.از دید بنده موفقیت در شغل یعنی, اینکه شاغل هم شغل مورد علاقه اش را پیدا کند, مسیر شغلی خودش را بدرستی انتخاب کند و اهداف روشن و واضحی برای خود ترسیم کند و در ادامه بتواند محقق شدن اهداف اش را شاهد باشد. برای موفقیت در شغل نیاز است دانش و مهارت شغلی فرد متناسب با فعالیت اش توسعه پیدا کند.

شخص بتواند در حین انجام خدمت دانش آکادمیک اش را به فعلیت برساند. آموزش محور باشد و به دانش روز حوزه فعالیتی اش تسلط داشته باشد.

معیارهای سنجش موفقیت شغلی

برای سنجش موفقیت شغلی دو معیار اساسی و کلی وجود دارد و شما می بایست پاسخ دهید که بر کدام اصل موفقیت خود را می سنجید: معیارهای عینی یا معیارهای ذهنی!

در تعریف معیارهای عینی می توان گفت همان شاخص های بیرونی هستند که قابل مشاهده و قابل اندازه گیری هستند مواردی از قبیل:

  • حقوق و مزایا
  • جایگاه اجتماعی
  • رده سازمانی
  • میزان پیشرفت سازمانی
  • نام برند
  • حوزه برند معروف است یا مشهور

معیارهای سنجش موفقیت شغلی

معیارهای عینی در انتخاب شغل و سنجش موفقیت شغلی همیشه مهم بوده ‌اند. کمتر کسی است که بگوید حقوق و مزایا اصلاً برایم مهم نیست و یا کار کردن برای یک برند قوی و قدرتمند، خوشحالم نمی‌کند.

اما در دهه ‌های اخیر، به تدریج معیارهای ذهنی یا شاخص‌های درونی هم اهمیت پیدا کرده‌اند. همه‌ ما با کسانی مواجه شده‌ ایم که بر اساس معیارهای عینی افرادی موفق محسوب می‌شوند، اما خودشان را موفق نمی ‌دانند و حس خوبی نسبت به شغل خود ندارند. مدیرانی که ظاهراً در رده ‌های ارشد شغلی فعالیت می ‌کنند، اما تمام هفته را فقط به شوق این ‌که چند ساعت آخر هفته را بیرون از دفتر کار خود زندگی کنند می ‌گذرانند.

هم‌چنین با نسل جوانی روبرو هستیم که بخشی از آن ‌ها، رویای مدیریت یک شرکت بزرگ را در سر نمی ‌پرورانند و بیشتر به دنبال «عشق‌شان» هستند: کار کوچکی که شور و شوق را در وجودشان زنده کند و بتوانند با آن زندگی کنند. آنها تعریف متفاوتی از هدف گذاری و زندگی خود دارند و به دنبال تغییرات بزرگ در زندگی خود هستند هر چند ممکن است این اهداف از نظر سایرین بی معنی باشد و آینده ای نداشته باشد. آموزش هدف گذاری در زندگی برای اینگونه جوانان کاملا براساس علایق آنهاست و فیلم زندگی خود را مطابق عشق و علاقه خود تدوین می کنند.

به نظر می‌رسد که برای گروهی از انسان ‌ها، معیارهای ذهنی موفقیت از معیارهای عینی پیشی گرفته‌اند:

  • من چقدر از کارم لذت می‌برم؟
  • چقدر کارم با تصویری که از خودم در ذهن دارم، هم‌ خوان است؟
  • آیا کاری که انجام می ‌دهم با اصول و ارزش ‌هایم هم ‌سو است؟
  • مستقل از قضاوت دیگران، خودم چقدر از کارم راضی هستم و از مسیر شغلی‌ ام احساس رضایت می‌ کنم؟

برای کسانی که معیارهای ذهنی را در اولویت قرار می‌دهند، مسیر شغلی الزاماً یک نردبان رو به بالا نیست، بلکه می ‌تواند یک جاده رو به جلو هم باشد. چنین افرادی ممکن است بر اساس شاخص ‌های بیرونی، وضعیت چشم ‌گیری نداشته باشند، اما رضایت بیشتری را از شغل خود تجربه کنند و از مسیری که در آن قرار دارند، بیشتر لذت ببرند.

چگونه در شغلم موفق باشم؟

برای دستیابی به موفقیت در هر حوزه ای نیاز به ساخت عادات جدیدی است که در این مسیر شما را یاری دهند. یکی از مهمترین عادات افراد موفق جهان برنامه ریزی است. این افراد با برنامه ریزی و تنظیم روتین زندگی خود اخت گرفته اند و همیشه همراه خود در جیب لباس شان دفترچه یادداشتی کوچک وجود دارد. کنترل زمان و اولویت بندی کارها برای رسیدن به موفقیت از نان شب نیز واجب تر است.

دفتر برنامه ریزی روزانه توسط گروه تحقیقاتی سیمینه بر اساس موفقیت و مدیریت زمان و علوم ذهنی طراحی شده است. دفتر برنامه ریزی زندگی روزمره تنها یک محصول برنامه ریزی و مدیریت زمان نیست بلکه یک منشی بسیار دقیق است که شما را در برنامه ریزی و مدیریت کلیه امور روزانه یاری خواهد نمود و در بیشتر مواقع از فراموشی کارها جلوگیری می کند . کمک در تقویت قدرت برنامه ریزی و هدف گذاری و جلوگیری از تکرار خطاها و اشتباهات گذشته یکی از مزایای فوق العاده این محصول است. طراحی این دفتر حاصل 8 سال مدیریت عملی در کار و زندگی می باشد.

این دفتر برای تمام کسانی که به کارهایشان نمی رسند یا کارهای عقب افتاده زیادی دارند و یا در برنامه ریزی و هدف گذاری در زندگی برای رسیدن به موفقیت نیاز به یاری دارند، یک پشتوانه فوق العاده قدرتمند است.

شما می توانید به کمک این دفتر و با هدف گذاری در زندگی و مدیریت کارهای روزانه خود، زندگی تان را به شکل خیلی عالی متحول کنید.

همچنین این دفتر به شما کمک می کند تا استرس ناشی از انجام نشدن کارهایتان به هر دلیلی در طول روز تا حد زیادی کاسته شود.

چگونه در شغلم موفق باشم؟

با صرف روزانه مقدار کمی زمان و کامل کردن جداول کاملا علمی_کاربردی دفتر برنامه ریزی روزانه می توانید بازده کاری خود را تا 80 درصد بالا ببرید. همان گونه که می دانید 20 درصد زمانی که صرف برنامه ریزی می کنید به اندازه 80 درصد زمانی که صرف انجام تمام کار می کنید ارزش دارد.

یک برنامه روتین مفید داشته باشید و به آن پایبند بمانید. یک روال زندگی مثبت برای خود در نظر داشته باشید و انجام آن روال را به عادت روزمره خود تبدیل سازید. به عنوان مثال: هر شب قبل از رفتن به رختخواب زمانی را برای تنظیم کارهای روزانه فردا در نظر داشته باشید و کارهای مهم و ضروری را در دفتر پلنر خود مشخص نمایید. سپس می توانید مدت زمانی را برای مطالعه نشریات یا مقالاتی مرتبط با حوزه کاری و شغلی تان صرف نمایید. این زمان ها می تواند صرفا در حد 15 دقیقه یا نیم ساعت باشد. همین فعالیت های کوتاه اما بصورت روتین مانند فعالیت های عضلانی و بدنی به تقویت ماهیچه های مغز شما می پردازند و روال مثبت در زندگی کاری و شغلی شما ساخته می شود و در آینده ای نه چندان دور نتایج فوق العاده آن را در پیشرفت شغلی و زندگی شخصی تان مشاهده خواهید نمود.

به این مقاله امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا