فیلم و سریالفیلم و سریال خارجینقد و بررسی

بازگشت باشکوه سوپرمن ؛ جیمز گان دنیای DC را از نو می‌سازد

فیلم سوپرمن – Superman 2025 به نویسندگی و کارگردانی جیمز گان، نه‌تنها آغازگر فاز جدیدی از دنیای سینمایی دی‌سی است، بلکه الگویی موفق برای راه‌اندازی یک فرنچایز ابرقهرمانی در سال ۲۰۲۵ به شمار می‌رود. این فیلم بدون پرداختن به روایت‌های تکراری و داستان‌های آغازین، مخاطب را مستقیما به قلب ماجرا می‌برد و درعین‌حال تجربه‌ای پرهیجان، احساسی و عمیق خلق می‌کند.

در این نسخه، سوپرمن (دیوید کورنسوت – David Corenswet) پس از مداخله در یک بحران بین‌المللی شکست می‌خورد؛ اتفاقی که نه‌فقط موقعیت او را به‌عنوان یک قهرمان به چالش می‌کشد، بلکه زمینه‌ساز حمله‌ای سازمان‌یافته از سوی لکس لوثور – Lex Luthor (نیکولاس هولت – Nicholas Hoult) است. لکس که یک میلیاردر پرنفوذ و متکبر است، با کمک شخصیت‌هایی مثل مهندس (Engineer) و اولترامن (Ultraman) به قلعه سوپرمن نفوذ می‌کند و اطلاعاتی را افشا می‌کند که دید جهانیان نسبت به این ابرقهرمان را دگرگون می‌سازد.

بازگشت باشکوه سوپرمن ؛ جیمز گان دنیای DC را از نو می‌سازد

نکته قابل توجه در فیلم، تصمیم جسورانه جیمز گان برای کنار گذاشتن الگوی روایی سنتی است. او از توضیح اضافه درباره پیشینه شخصیت‌ها پرهیز می‌کند و به‌جای مقدمه‌چینی‌های آشنا، مستقیما وارد روایت اصلی می‌شود. مخاطب قرار نیست از نو یاد بگیرد سوپرمن کیست، بلکه قرار است ببیند در موقعیتی بحرانی چه واکنشی نشان می‌دهد و چگونه دوباره معنا و هویت خود را بازمی‌یابد.

بازی دیوید کورنسوت در نقش سوپرمن تلفیقی از جذبه یک پسر ساده همراه با آسیب‌پذیری‌های درونی‌اش است؛ ترکیبی که باعث می‌شود مخاطب با او احساس نزدیکی کند. نیکولاس هولت نیز تصویری مدرن، هوشمندانه و پرخطر از لکس لوثور ارائه می‌دهد؛ شخصیتی با خشم پنهان، انگیزه‌ای شخصی و برنامه‌ای حساب‌شده برای حذف ابرقهرمانان.

در این سینمایی جدید دنیای دی‌سی با حضور شخصیت‌های فرعی متنوع جان تازه‌ای می‌گیرد. اعضای تیم ابرقهرمانی «عدالت‌جویان» مانند گرین لنترن – Green Lantern (نیتن فیلیون – Nathan Fillion)، مستر تریفیک – Mister Terrific (ادی گتگی – Edi Gathegi) و هاوگرل – Hawkgirl (ایزابل مرسد – Isabela Merced)، هر کدام با با سبک خاص خود روایت را جذاب‌تر می‌سازند.

بازگشت باشکوه سوپرمن ؛ جیمز گان دنیای DC را از نو می‌سازد

در کنار آن‌ها، تیم تحریریه دیلی پلنت نیز نقش پررنگی در پیشبرد داستان دارد. لوییس لین – Lois Lane (ریچل بروزنهن – Rachel Brosnahan) با نگاهی تیزبین و دغدغه‌مند، درگیر رمزگشایی از اتفاقات پشت‌پرده می‌شود و جیمی اولسن – Jimmy Olsen (اسکایلر گیسوندو – Skyler Gisondo) به‌عنوان خبرنگاری مشتاق، همراه او است. همچنین پری وایت – Perry White (وندل پیرس – Wendell Pierce) به‌عنوان سردبیر، فضای کاری دیلی پلنت را برای مخاطب ملموس می‌سازد. در این میان، کریپتو، سگ فضایی سوپرمن، لحظاتی بامزه و به‌یادماندنی خلق می‌کند.

از نظر بصری، فیلم لحظات چشم‌نواز متعددی دارد؛ از نبرد با موجودات عظیم‌الجثه در متروپولیس گرفته تا ورود به یک بُعد موازی که لکس آن را به زندان تبدیل کرده است. با وجود گستردگی داستان، فیلم هرگز به دام مقدمه‌چینی برای دنباله‌ها نمی‌افتد و همه‌چیز در خدمت روایت کنونی باقی می‌ماند.

فیلم سوپرمن 2025 در ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۵ (۲۰ تیر ۱۴۰۴) اکران می‌شود و به گفته بسیاری از منتقدان، یکی از بهترین آثار سال و نقطه عطفی در بازتعریف ابرقهرمانان کلاسیک خواهد بود. گان با تلفیق هیجان و نگاهی متفاوت به شخصیت‌ها، نه‌فقط سوپرمن را بازآفرینی کرده، بلکه راهی تازه برای آینده سینمای ابرقهرمانی ترسیم کرده است.

زهرا ظریفی

فعالیت من در زمینه سئو و محتوا فقط یک حرفه نیست؛ مسیری است که با علاقه آغاز شد و امروز به بخش مهمی از زندگی کاری من تبدیل شده است. شروع این مسیر به یک پروژه برندسازی شخصی برمی‌گردد؛ تجربه‌ای که دیدگاه من را نسبت به دنیای وب تغییر داد و باعث شد این حوزه را جدی‌تر دنبال کنم. از آن زمان، همیشه سعی کرده‌ام بیشتر یاد بگیرم، رفتار کاربران را بهتر بفهمم و روش‌هایی پیدا کنم که محتوا هم برای مخاطب ارزشمند باشد و هم برای موتورهای جست‌وجو. این مسیر همچنان پر از یادگیری و چالش است و همین موضوع باعث می‌شود هر روز با انگیزه و اشتیاق بیشتری ادامه بدهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا