صفر تا صد آنلاین کردن کسب و کار به زبان ساده!
در دنیای امروز که اینترنت به منبع اصلی اطلاعات تبدیل شده و مردم بهطور فزایندهای برای خرید، معاشرت و تعامل به پلتفرمهای آنلاین روی میآورند، حضور آنلاین برای کسبوکار شما ضروری است. به همین دلیل نیز کسبوکارهایی که حضور آنلاین ندارند، مقدار قابل توجهی از مشتریان بالقوه و درآمد خود را از دست خواهند داد.
اما یک کسبوکار برای حضور آنلاین باید از کجا شروع کند؟ در این مقاله، ابتدا به مزایای کسبوکار آنلاین پرداخته و سپس گامهایی را که میتوانید برای آنلاینکردن کسبوکار خود بردارید، بررسی خواهیم کرد.
مزایای آنلاینکردن کسبوکار
بهطور کلی کسبوکار آنلاین تمام چیزهایی را که هر بیزنسی به آن نیاز دارد، فراهم خواهد کرد. به مزایای زیر توجه کنید.
۱) دسترسی به مخاطبان بیشتر
حضور آنلاین به شما این امکان را میدهد که در مقایسه با روشهای بازاریابی سنتی، به مخاطبان بسیار بیشتری دسترسی پیدا کنید. با استفاده از اینترنت میتوانید با افرادی در نقاط مختلف جهان ارتباط برقرار کنید که شاید بدون آن حتی نام کسبوکار شما را نیز نشوند یا حتی یک بار هم به فروشگاه حضوری شما سر نزنند.
۲) بازاریابی مقرونبهصرفه
دیجیتال مارکتینگ اغلب مقرونبهصرفهتر از روشهای بازاریابی سنتی است. بهطور مثال، اجرای یک کمپین رسانههای اجتماعی یا کمپین بازاریابی ایمیلی میتواند بسیار ارزانتر و حتی پربازدهتر از اجرای یک کمپین تبلیغاتی چاپی یا تلویزیونی باشد. این بدان معنا است که حتی مشاغل کوچک با بودجۀ محدود میتوانند با شرکتهای بزرگتر رقابت کنند.
۳) بهبود تعامل با مشتری
حضور آنلاین به شما این امکان را میدهد که با مشتریان خود به روشهای جدید و هیجانانگیز ارتباط برقرار کنید. شما با استفاده از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی میتوانید با مشتریان خود گفتوگو کنید، به سؤالات آنها پاسخ دهید و به نگرانیهای آنان رسیدگی کنید که در ادامه به ایجاد اعتماد و وفاداری مشتریان شما منجر خواهد شد.
۴) دردسترسبودن
حضور آنلاین به این معنا است که کسبوکار شما 24ساعته در دسترس است. مشتریان میتوانند در هر زمان به سایت و حسابهای رسانههای اجتماعی شما دسترسی داشته باشند. درواقع این بدان معناست که حتی زمانی که فروشگاه یا دفتر فیزیکی شما بسته است، میتوانید سرنخ و حتی فروش ایجاد کنید.
۵) افزایش فروش
درنهایت، هدف از هر کسبوکاری فروش است، همان چیزی که بهراحتی با حضور آنلاین و دلایلی که پیشتر اشاره کردیم به وقوع خواهد پیوست. شناخت مخاطبان هدف و بازار هدف کسبوکار شما در بیزنس آنلاین، همان چیزی است که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم به افزایش فروش منجر خواهد شد.
مراحل آنلاینکردن کسبوکار خود
حال که به مزیتهای یک کسبوکار آنلاین پی بردیم، بهتر است آستین بالا بزنیم و فروش خود را دگرگون کنیم. در ادامه به 6 مرحلۀ اصلی آنلاینکردن کسبوکار پرداختهایم.
مرحلۀ 1: ایجاد سایت
اولین قدم در راهاندازی کسبوکار آنلاین، ایجاد سایت است. سایت شما مرکز تمام فعالیتهای آنلاین شما به حساب خواهد آمد. اینجا جایی است که مشتریان بالقوه برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد کسبوکار شما و خرید، به آن مراجعه خواهند کرد. باید بدانید که تا وقتی کسبوکار شما سایتی کاربرپسند نداشته باشد، حضور شما در دنیای آنلاین، بهرهوری مورد انتظار را نخواهد داشت.
مرحلۀ 2: یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ایجاد کنید
هنگامی که سایت خود را راهاندازی کردید، وقت آن است که یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مختص به آن را توسعه دهید. دیجیتال مارکتینگ فرایند تبلیغ آنلاین کسبوکار شما از طریق کانالهای مختلف مانند رسانههای اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینهسازی موتور جستوجو (SEO) و تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) است. هدف بازاریابی دیجیتال افزایش آگاهی از برند، هدایت ترافیک به سایت شما و درنهایت فروش بیشتر است.
برای توسعۀ یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ، باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و با تعیین اهداف خود، مشخص کنید کدام کانالها در دستیابی به مخاطبان شما مؤثرتر هستند.
مرحلۀ 3: سایت خود را برای سئو بهینه کنید
بهینهسازی سایت برای موتور جستوجو (SEO) درواقع کسب رتبۀ بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستوجو (SERP) را به دنبال دارد. سئوی سایت فرایندی مستمر و طولانی است که نتایج شگرفی به همراه خواهد داشت. سئوکردن سایت مزایای بسیاری دارد که از جملۀ آنها میتوان به افزایش نرخ تبدیل، افزایش اعتبار، جذب ترافیک هدفمند و بهبود تجربۀ کاربری اشاره کرد.
مرحلۀ 4: از بازاریابی استفاده کنید
بازاریابی رسانههای اجتماعی فرایندی برای تبلیغ کسبوکار شما در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر و لینکدین است. بازاریابی رسانههای اجتماعی به شما این امکان را میدهد که به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید و با مشتریان بالقوه تعامل کنید.
بازاریابی ایمیلی فرایند ارسال ایمیلهای تبلیغاتی برای مشترکان شماست. بازاریابی ایمیلی روشی مؤثر برای آگاهکردن مشتریانتان درمورد محصولات، تبلیغات و رویدادهای جدید خواهد بود.
جمعبندی
درنتیجه، آنلاینکردن کسبوکار شما در عصر دیجیتال امروز حیاتی است. با ایجاد یک سایت، توسعۀ یک استراتژی بازاریابی دیجیتال، بهینهسازی سایت خود برای موتورهای جستوجو، استفاده از بازاریابی رسانههای اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، میتوانید آگاهی از برند و ترافیک سایت خود را افزایش داده و درنهایت فروش بیشتری را رقم بزنید.